تنگ بزازخانه بهشت طبیعت‌گردان کرمانشاهی

تنگ بزازخانه یا چالابه یکی از مراکز و مناطق ویژه مورد توجه دوستداران طبیعت‌گردی در نزدیکی شهر کرمانشاه است که با احداث زیرساخت‌های مناسب می‌تواند به قطب طبیعت‌گردی غرب کشور تبدیل شود.

علیرضا مرادی بیستونی کارشناس گردشگری استان کرمانشاه در یادداشتی نوشت: مجموعه تاریخی‌، طبیعی  تنگه بزازخانه که با نام‌های چروبر، شیطان بازار و چالابه نیز مشهور است در ۱۵ کیلومتری شرق شهر کرمانشاه در سمت راست جاده اتوبان بیستون به کرمانشاه با فاصله یک کیلومتری از جاده مابین مجموعه کارخانه سیمان بیستون و روستای چالابه واقع شده است.

 همانگونه که اشاره شد این تنگه نام های متفاوتی دارد، ابتدای ورودی مجموعه با نام چروبر مشهور است چرا که به دلیل پوشش درختان بلوط، این محدوده محلی بود برای استفاده ساکنین محلی از چوب درختان بلوط به عنوان هیزم و سوخت زمستانی خود و به همین دلیل آن را چروبر می‌نامند.«محل بردن چوب»

نام دیگر آن چالابه است که به واسطه نزدیکی به روستایی با همین نام این منطقه را چالابه نامگذاری کرده‌اند .یکی دیگراز اسامی آن بزازخانه و شیطان بازار است که این نام نیز به دلیل وجود غارهای بالا دست مجموعه و شباهت آن به بازارهای تاریخی کرمانشاه آن را بزازخانه و شیطان بازار نام نهاده‌اند.

 تنگه چروبر در مسیر آبرفتی کوه پرو واقع شده است و می‌توان گفت اصلی‌ترین مسیر دسترسی  غار پرو است . تنگه چالابه یا چروبر تا حدود سال های ۸۸ و ۸۹ از آن به عنوان پادگان نظامی استفاده می‌شد که بعد از تخلیه پادگان با توجه به موقعیت ویژه آن در اختیار سازمان محیط زیست قرار گرفت. این محدوده حفاظت شده جزئی از منطقه حفاظت شده بیستون است که به طور کلی محوطه تنگه بزازخانه، تنگ تاف، غار پراو تنگه شوه و وزمیل را در دل خود جای داده است. 

تنگه  بزازخانه در ضلع سمت راست تنگه چروبر قرار دارد که به صورت دره‌ای است متشکل از بیش از ۱۲ غار که در سمت چپ و راست خود واقع شده است این غارها به دلیل شباهت آنها به بازارهای تاریخی ، نام آن را بزازخانه و شیطان بازار نهادند بر اساس تحقیقات به عمل آمده این محل در اوایل دوران نوسنگی مسکون بوده انسان‌های شکارورز از این غارها به عنوان مأمنی برای زیست خود استفاده می‌کردند.

تنگ تاف این تنگه در انتهای تنگه چروبر در مسیر آبرفتی کوه پراو واقع شده که در فصول پربارش مانند زمستان و بهار دارای رودخانه‌ای فصلی بوده و به دلیل آبشاری که در انتهای دره ایجاد می‌شود نام آن را تنگ تاف نامگذاری کردند.

 وزمیل  یکی دیگر از محله‌های تنگه چروبر وزمیل (نام محلی درخت نارون) است که به دلیل چشمه‌ی فصلی و وجود درختان نارون  این محل را وزمیل نامگذاری کرده‌اند.
 اصلی‌ترین مسیری که از تنگه بزازخانه و پس از حداقل ۵ ساعت پیاده روی می‌توان به آن دست یافت غار پراو است که به اورست غارهای جهان مشهور است این غار را عمیق‌ترین غار آبی آسیا نیز می‌شناسند.

علت نامگذاری این غار وجود چاه‌ها و چاهک‌هایی است که در دل آن قرار گرفته است و هر ساله غارنوردانی از اقصاء نقاط دنیا برای بازدید این غار کوه پراو صعود می‌کنند. به طور کلی محوطه تنگه چالابه یا چروبر یکی از جاذبه های بکر و طبیعی استان کرمانشاه است که در فصول مختلف مورد بازدید طرفداران خاص خود بوده و می‌توان از آن به عنوان یکی ازپتانسیل‌های گردشگری کرمانشاه نام برد.

امروزه تنگ بزازخانه یا چالابه یکی از اصلی‌ترین تفرج‌گاه‌های مورد توجه مردم شهر کرمانشاه است که به ویژه در ایام تعطیل در فصول مختلف سال تبدیل شده است. طبیعت بکر، نزدیکی به مرکز استان و امکان دسترسی بسیار مناسب این منطقه را به بهشت طبیعت‌گردان کرمانشاهی تبدیل کرده است.

بدون تردید با توجه به ظرفیت‌های ممتازی که این منطقه دارد، می‌تواند با فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب گردشگری به یکی از قطب‌های طبیعت‌گردی غرب کشور تبدیل شود.

در سالیان اخیر راه‌اندازی پروژه‌های گردشگری در این محدوده یکی از موارد مطرح شده در استان کرمانشاه بوده که توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است. آخرین مورد آن ایجاد یک پروژه بزرگ و پیشران گردشگری در منطقه چالابه است که در دو سال گذشته به دنبال دریافت مجوزهای لازم از سوی نهادهای مربوطه است که نیازمند موافقت و مساعدت ویژه سازمان‌های محیط زیست و منابع طبیعی است که در صورت دریافت این مجوزها می‌توان شاهد یک تحول ویژه در گردشگری منطقه بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012902960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha