معرفی میراث‌فرهنگی با هدف توزیع عادلانه گردشگری انجام می‌شود/ چشم‌اندازی روشن با تغییر نگرش به میراث‌فرهنگی

مشاور معاون میراث‌فرهنگی در گفت‌وگویی رادیویی به تشریح اقدامات حوزه میراث‌فرهنگی در راستای کمک به اقتصاد گردشگری پرداخت و سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی و آمار گردشگر ورودی را دو معیار مهم در ارزیابی عملکرد و تحقق اهداف عنوان کرد.

مصطفی پورعلی مشاور معاون میراث‌فرهنگی در گفت‌وگو با برنامه رهیافت رادیو اقتصاد درباره تاثیر میراث‌فرهنگی در اقتصاد کشور به خصوص گردشگری بیان کرد: کشورها متناسب با ظرفیت‌هایی که دارند برای توسعه اقتصادی خود برنامه‌ریزی می‌کنند، ایران نیز با توجه به اینکه از یک سو بیشترین ظرفیت‌ را به منظور جذب گردشگر داراست و از سوی دیگر با توجه به ثبت‌های جهانی بر اساس تایید سازمان جهانی یونسکو جزو ده کشور نخست قرار دارد.

او در توضیح این سئوال که چگونه می‌توان از این ظرفیت استفاده و از آن بهره‌برداری اقتصادی و اشتغالزایی کرد به استفاده از تجربه کشورهایی مانند ایتالیا و چین اشاره کرد و افزود: بررسی شرایطی که این کشورها برای گردشگری فرهنگی‌ قائل شده‌اند نشان می‌دهد که بخشی از آن مربوط به ساختار اداری کشور است.

پورعلی ادامه داد: باید ببینیم توجهی که در سیاستگذاری‌های مربوط به حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری فرهنگی انجام می‌دهیم آیا متناظر با این کشورهایی که خودمان را با آنها قیاس می‌کنیم است؟

سه عامل موثر در چرایی عدم بهره‌برداری از ظرفیت‌های کشور

مشاور معاون میراث‌فرهنگی کمبود اعتبار حوزه میراث‌فرهنگی و مرمت آثار تاریخی، مسائل مربوط به فضاسازی برای جذب گردشگر و طرح موضوع گردشگری به‌عنوان دغدغه کلان ملی را جزو مشکلات اساسی برای عدم بهره‌برداری از ظرفیت‌های کشور در حوزه گردشگری عنوان کرد و ادامه داد: با وجود اینکه در برنامه هفتم توسعه موضوع گردشگری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سیاست‌های اصلی کشور تلقی شده است؛ اما در واقعیت دستگاه‌ها همگرایی لازم را پیدا نکرده‌اند و نیاز به همراهی بیشتر با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای تامین زیرساخت‌های لازم وجود دارد.

تاثیر لغو یک طرفه روادید در جذب گردشگر خارجی

او با اشاره به تعامل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت امور خارجه به‌منظور لغو روادید یک طرفه با بسیاری از کشورها در سال گذشته آن را در جذب گردشگر خارجی تاثیر گذار دانست.

پورعلی در ادامه به طرح توسعه موزه ملی ایران (میدان مشق) اشاره کرد و ادامه داد: این طرح سال‌هاست که مطرح شده و مشکل دارد. بسیاری از آثار نفیس کشف شده از محوطه‌های باستانی که عکس‌های آنها در مقالات مختلف منتشر شده‌اند امکان نمایش ندارند و موزه ملی ایران نیاز به بهسازی و نوسازی دارد. همچنین موزه‌های منطقه‌ای سالهاست به دلیل مسائل بودجه‌ای دچار مشکل هستند.

ثبت جهانی کندوان دستاوردی مهم در برندسازی 

مشاور معاون میراث‌فرهنگی هدف از جذب گردشگر را نمایشی فاخر از آثار شاخص فرهنگی، ابنیه تاریخی، موزه‌ها، شهرها و روستاهای ثبت شده در شورای جهانی صنایع‌دستی و یونسکو  عنوان کرد و با بیان اینکه چشم‌انداز روشنی پیش‌رو است، ادامه داد: معاونت گردشگری در یکی‌ دو سال اخیر کارهای مهمی را برای ثبت جهانی روستاهای گردشگری انجام داده است و سال گذشته کندوان به‌عنوان اولین روستای ایران در فهرست دهکده‌های گردشگری جهان قرار گرفت که دستاورد مهمی برای معرفی بهتر ظرفیت‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود.

ثبت جهانی ۵۴  کاروانسرای در راستای پراکندگی ثبت‌های جهانی در کشور

پورعلی ثبت‌های جهانی این چنینی را در راستای برندسازی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور به دنیا مهم دانست و افزود: فارغ از مسائل تخصصی که در معاونت گردشگری در حال انجام است، تلاش معاونت میراث‌فرهنگی برای کمک به گردشگری این است که حوزه میراث‌فرهنگی را به گونه‌ای معرفی کند که توزیع عادلانه گردشگری در کشور اتفاق بیفتد.

او به ثبت جهانی ۵۴  کاروانسرای ایرانی در راستای تحقق توزیع متعادل و پراکندگی ثبت‌های جهانی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: هدف از این ثبت زنجیره‌ای در قالب یک پرونده این بود که شبکه‌ای از کاروانسراهای کشور را در ۲۴ استان بهم متصل کند و بازدید گردشگر خارجی به چند استان برتر از جمله فارس و اصفهان محدود نشود.

ثبت‌های جهانی میراث ناملموس فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های مناطق مرزی

مشاور معاون میراث‌فرهنگی تصریح کرد: ثبت‌های جهانی در حوزه میراث ناملموس نیز با همین هدف صورت می‌گیرد که به معرفی بهتر ظرفیت‌های مناطق مرزی کمک کند، از جمله سوزن دوزی ترکمن و ابریشم‌بافی که در گذشته ابریشم در اقتصاد مانند نفت تاثیر داشت اما امروزه دچار آسیب شده است.

پورعلی توجه به حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی را از سوی حاکمیت و نمایندگان کشور به‌عنوان رکن اساسی در توسعه کشور حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: سال‌ها میراث‌فرهنگی مانع توسعه تلقی می‌شد و حال به‌عنوان یک فصل در برنامه هفتم توسعه به آن توجه شده که به معنای تغییر نگرش است. چشم‌انداز به نسبت سال‌های گذشته روشن‌تر است و فضای مجازی در مشارکت مردم نقش مهمی دارد.

مشاور معاون میراث‌فرهنگی در پایان سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی و آمار گردشگر ورودی را دو معیار ارزیابی عملکرد عنوان کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403023001902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha