سرآمد هنرمندی مردم آباده، منبت است/ ثبت ۲ سرود فاخر شهرستان آباده در فهرست ملی آثار ناملموس

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس از تلاش برای ثبت ۲ سرود فاخر شهرستان آباده در فهرست ملی آثار ناملموس خبر داد.

به گزارش میراث آریا، محمد ثابت تقلیدی امروز دوشنبه ۲۱ خردادماه در آیین تکریم از پیشکسوتان و برندگان مهر اصالت ملی و سرو سیمین که به مناسبت هفته صنایع‌دستی در شهرستان آباده برگزار شد، گفت: آباده، شهر ادب و فرهنگ است و مردم شهرستان آباده، هنرهای مختلفی به منصه ظهور گذاشته‌اند که سرآمد آن منبت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با بیان اینکه این شهرستان یکی از یکه تازهای حوزه سرود در کشور محسوب می‌شود، افزود: تلاش خواهیم  کرد ۲ سرود فاخر شهرستان آباده ثبت ناملموس ملی ‌شود.

ثابت اقلیدی عنوان کرد: در مسائل مختلف توسعه‌ای غالبا به مزیت‌های رقابتی پرداخته می‌شود که یکی از این مزیت‌ها، وجود مدیران موفق است که شهرستان آباده از چنین مدیران موفقی برخوردار است، برای نمونه نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، فرماندار این شهرستان، شهردار آباده  و دیگر مسئولان جزو مدیران موفق محسوب می‌شوند که جا دارد از تمامی این عزیزان قدردانی و تشکر کنم.

آمادگی شهرداری آباده برای راه‌اندازی موزه تخصصی منبت

در ادامه این مراسم شهردار آباده از آمادگی  برای راه‌اندازی موزه تخصصی منبت در صورت تخصیص اعتبار از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد.

 مهدی شاکر  افزود: با راه‌اندازی دبیرخانه شهر جهانی منبت، روزهای پر افتخاری به واسطه همراهی هنرمندان برای شهرستان آباده رقم خورد.

او حضور در بیش از ۱۷ نمایشگاه ملی و بین‌المللی،  کسب ۲۴ مهر اصالت ملی، ۲ جایزه سرو سیمین، کسب نشان بین‌المللی یونسکو، تهیه چهار مستند ملی و بین‌المللی در حوزه مبنت و پخش در رسانه‌های مختلف طی شش ماه اخیر، اعطای وام به شاغلان حوزه منبت با همکاری بنیاد برکت، برگزاری کارگاه های آموزشی، تهبه بانک اطلاعاتی آثار و هنرمندان منبت کار، اجرای نقاشی دیواری با موضوع صنایع دستی و منبت و اکران بنرهای نوروزی با محوریت صنایع دستی و شهر جهانی منبت را حاصل فعالیت این دبیرخانه اعلام کرد.

شهردار آباده تصریح کرد: بنای ما این است که در آینده‌ای نزدیک با همراهی هنرمندان و مسئولان، حوزه تخصصی منبت و صادرات این هنر را به سرانجام برسانیم.

شاکر با تأکید بر این موضوع که جای یک موزه منبت در شهرستان آباده خالی است، از آمادگی شهرداری و دبیرخانه شهر جهانی منبت برای راه‌اندازی یک موزه تخصصی در صورت تخصیص اعتبار لازم از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  خبر داد و گفت: بسیاری از هنرمندان اگرچه آثار فاخری تولید می‌کنند اما نتوانسته‌اند در نمایشگاه های بین‌المللی حضور پیدا کنند و این مهم نیازمند رایزنی با رایزنان فرهنگی برای نمایش آثار در کشورهای مختلف است.

بنابر این گزارش، آیین تکریم از پیشکسوتان و برندگان مهر اصالت ملی و سرو سیمین به مناسبت هفته صنایع دستی با حضور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شهر جهانی منبت آباده برگزار شد که طی این مراسم از ۲۰ پیشکسوت  صنایع دستی در شهرستان آباده، ۲ هنرمند دارای نشان سرو سیمین و ۲۲ هنرمند شهرستان که دارای نشان ملی صنایع دستی هستند تجلیل شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403032101105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha