کشف سردابه شاخص دوران اسلامی در رشت

به دنبال فرایند نوسازی حرم مطهر خواهر امام رضا (س) (فاطمه اُخری) در شهر رشت، سازه‌ای آجری، به‌شکل تونل، بسیار سالم و مستحکم آشکار شد که در نوع خود از نمونه‌های شاخص سردابه‌های دوران اسلامی در گیلان به شمار می‌رود.

به گزارش میراث‌آریا، علیرضا یزدانی سنگری سرپرست هیئت کاوش محوطه خواهر امام رضا (س) گفت: بقعه خواهر امام رضا (س) در محدوده مرکزی شهر رشت و در محله قدیمی ساغری­‌سازان قرار دارد. ساغری‌­سازان از قدیمی‌ترین و اولین محله‌های رشت است که از غرب، از محله بادی‌الله واقع در خیابان مطهری شروع شده و در جنوب شرقی آن به محلۀ پل‌عراق ختم می‌شود. ساغری‌سازان از جمله محله‌های رشت است که تا حدی بافت سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده و در کوچه‌ پس‌کوچه‌های آن همچنان شواهدی از خانه‌ها، حمام‌ها و مغازه‌های قدیمی به چشم می‌خورد.

این باستان‌شناس افزود: به دنبال فرایند نوسازی حرم مطهر خواهر امام رضا (س)، در حیاط غربی حرم، سازه‌ای آجرچین به­‌شکل تونل آشکار شد که در ظاهر به نظر می‌رسید مربوط به دوران گذشته است. به‌علاوه، نمایان شدن تعدادی استخوان انسانی پراکنده، این فرضیه را تأیید کرد که سازۀ کشف­‌ شده احتمالاً مربوط به بنای قدیمی حرم و فضایی تاریخی است. بلافاصله با اطلاع هیئت‌ امنا و ورود نمایندگان اداره کل میراث استان و یگان حفاظت، ادامه فرایند ساخت­‌وساز تا انجام گمانه‌زنی و کاوش دقیق و علمی متوقف شد.

او اظهار کرد: محوطه مورد کاوش شامل فضایی به­‌شکل راهرو است با طاق ضربی که با آجر و ملات گلی ساخته شده است. این راهرو در انتها به یک سردابه‌ای دو طبقه‌ای با سقف قوسی منتهی می‌شود که در هر کدام از اتاق­ها انباشت بقایای استخوان انسانی به چشم می‌خورد.

به گفته سرپرست هیئت کاوش محوطه خواهر امام رضا (س)، اتاق­ ها دارای طول ۲۸۰، عرض ۲۱۰ و ارتفاع ۲۱۰ متر هستند. حجم و استحکام بقایای استخوانی در اتاق بالا به دلیل نفوذ باران و رطوبت زیاد، کمتر از اتاق پایین است. ورودی اتاق پایین نیز به وسیله آجر و به صورت خشکه‌چین پلمپ شده بود.

یزدانی سنگسری صریح ‌کرد: در حال حاضر نمی‌توان با قطعیت در مورد رویدادی که موجب انباشت این بقایای استخوانی شده سخن گفت و این کار نیازمند تحقیقات میدانی بیشتر و انجام آزمایش­های گوناگون است. با این حال سازه به­‌دست‌­آمده بسیار سالم، مستحکم و در نوع خود از نمونه‌های شاخص سردابه‌های دوران اسلامی در گیلان به شمار می‌رود.

مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به همراه ولی جهانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان طی بازدید از کاوش‌ باستان‌شناسی بقعه خواهر امام رضا (س) رشت در جریان جزئیات کاوش قرار گرفته و توصیه‌های لازم را ارائه کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403040900376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha