برگزاری نشست آموختن از معماری بومی در باغ جهانی پهلوان پور مهریز

در سالروز ثبت جهانی باغ‌های ایرانی، نشست آموختن از معماری بومی در باغ جهانی پهلوان پور مهریز توسط پایگاه میراث‌جهانی باغ و با همکاری دانشکده مرمت و معماری دانشگاه یزد برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، نشست آموختن از معماری بومی عصر روز گذشته ۱۰ تیرماه به مناسبت گرامیداشت سالروز ثبت جهانی باغ‌های ایرانی در لیست آثار میراث جهانی یونسکو با حضور جمعی از دانشجویان دانشکده هنر و معماری یزد در باغ جهانی پهلوان پور برگزار شد.

در این نشست محمدرضا اولیاء استاد دانشگاه یزد در خصوص نحوه تطبیق معماری بومی باغ با شرایط آب و هوایی و جغرافیایی منطقه و بررسی و مقایسه آن با سایر باغ‌های ایرانی صحبت کرد.

باغ جهانی پهلوان پور از باغ‌های متعلق به دوره‌های اواخر زندیه و اوایل قاجار است که در محله مزویرآباد مهریز قرار دارد. مساحت باغ بیش از پنج هکتار بوده و ارزشمندترین بخش آن، عمارت کوشک یا شربت خانه در سه‌طبقه و به مساحت هزار و پانصد مترمربع است.

جوی آب همیشه روان این باغ که از قنات حسن‌آباد مهریز تغذیه می‌شود و درختان چناری که در پای جوی قرار دارند و محور اصلی باغ را تعریف می‌کنند؛ محیط بسیار دلگشایی را خلق کرده‌اند.

این باغ از جمله باغ‌های ایرانی استان یزد است که به همراه باغ دولت‌آباد در فهرست آثار جهانی ثبت‌ شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041100493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha