دیدار سفیر قزاقستان در تهران با قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی ایران

در دیدار سفیر قزاقستان در تهران با قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی ایران، پیشنهاد تشکیل کمیته میراث فرهنگی مشترک میان ایران و قزاقستان مطرح شد.

به گزارش میراث آریا، علی دارابی در ابتدای این دیدار گفت: پیشینه تمدنی دو کشور ایران و قزاقستان مشخص است و حوزه تمدنی مشترک و ثبت آثار جهانی داشته‌اند که نمونه آن، پرونده نوروز است که ایران ثبت کرده و ۱۲ کشور دیگر از جمله قزاقستان در آن عضو هستند.

وی افزود: مواریث مشترکی همچون فارابی بزرگ و جاده ابریشم داریم و فرهنگ و دین مشترک، سرمایه عظیم همکاری برای کشورهای ایران و قزاقستان است. خوشحالم که قزاقستان عضو کمیته بین الدولی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس است.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: سال گذشته ۵۴ کاروانسرای ایرانی را ثبت جهانی کردیم. در حال حاضر ۲۷ اثر میراث ملموس و طبیعی ثبت شده جهانی و ۲۴ میراث ناملموس داریم.

دارابی پیشنهاد کرد: میان ایران و قزاقستان یک کمیته مشترک تشکیل شود تا در طول سال فعالیت‌هایی با موضوع میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشته باشند که از جمله آن‌ها می‌تواند برگزاری نمایشگاه موزه‌ای از آثار تاریخی دو کشور باشد.

وی افزود: امیدوارم شب فرهنگی ایران و قزاقستان را هم به زودی برگزار کنیم که معرف آداب، سنن، رسوم و فرهنگ دو کشور باشد. نسل جدید نیاز به آگاهی و شناخت بهتر از هویت و تمدن خود دارد.

دیدار سفیر قزاقستان در تهران با قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی ایران
اونتالاپ اونالبایف، سفیر قزاقستان هم در این دیدار گفت: ایران و قزاقستان، کشورهای دوست و همسایه در روابط بین‌المللی هستند.من تا کنون به شهرهای مختلفی از ایران سفر کرده‌ام.
وی با اشاره به ۲۵ اکتبر، روز ملی قزاقستان گفت که در آستانه این روز می‌توانیم شب فرهنگی ایران و قزاقستان را برگزار کنیم.
اونالبایف افزود: پنجمین دوره بازی‌های جهانی کوچ نشین‌ها را به زودی برگزار می‌کنیم و امیدوارم از وزارت ورزش ایران و وزارت میراث‌فرهنگی هم نمایندگانی برای شرکت در این رویداد معرفی شوند. این همکاری‌ها برای نزدیک کردن دو ملت ضروری است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041300639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha