هفت بازیگر اصلی گردشگری بافت تاریخی یزد پس از هفت سال ثبت جهانی

هفت سال از چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که در کراکوف لهستان روز یکشنبه ۹ جولای ۲۰۱۷، برابر با ۱۸ تیرماه ۱۳۹۶ برگزار شد و در آن بافت تاریخی یزد به عنوان فقط یک اثر از جمهوری اسلامی ایران در آن سال در فهرست میراث جهانی ثبت شد، می‌گذرد.

دلارام کی منش، رئیس گروه بازاریابی، آموزش و توسعه گردشگری استان یزد در یادداشتی نوشت: شاید اشاره به این موضوع که عدد هفت نزد ایرانیان به مانند دیگر مردم مشرق زمین تقدسی اسطوره‌ای دارد جای تأمل داشته باشد ولی به میمنت آن باید دید که در این هفت سال که سپری‌شده، هفت بازیگر اصلی گردشگری بافت تاریخی شهر میراث جهانی یزد که این شهر با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاه‌گل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب نیز شناخته می‌شود، چه کسانی بوده‌اند و با چه تعاملاتی به اهدافی که برای شهر یزد و به‌تبع آن استان پیش‌بینی شده بود، رسیده‌اند؟

 بی‌شک بافت شهر تاریخی یزد که ثبت جهانی شده و اکنون از آن به‌عنوان منظر تاریخی شهر یزد یاد می‌شود، موضوع آن فقط کالبد، بافت تاریخی و معماری نیست بلکه میراث ناملموس، آیین‌ها، رفتارها، انسان‌ها، و تمام ابعاد یزدی بودن به‌عنوان کسانی که در یک دوره‌ای در شرایط سخت دست به کیمیاگری زده‌اند، بسیار اهمیت دارد. پس بازیگران عرصه گردشگری بافت تاریخی یزد را گروه‌هایی تشکیل می‌دهند که هفت هدف مشترک ارتقای جایگاه و اعتبار شهر یزد، حفظ فرهنگ بومی، تأمین امنیت بافت تاریخی، بهبود زیرساخت‌ها، افزایش ماندگاری و رضایت ساکنین و شهروندان و نیز اشتغال‌زایی و کسب درآمد را دنبال می‌کنند.

 هفت گروه صدر الاشاره را منهای اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد و شهرداری که کاتالیزورهای اصلی امور مربوط به گردشگری بافت تاریخی و شهری یزد هستند، می‌توان بدین صورت دسته‌بندی کرد: بازیگران تأثیرگذار (کلان): ۱- استانداری، ۲- نیروی انتظامی، ۳- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد. بازیگران دو وجهی: ۴- ساکنین بومی، ۵- کسبه و بازاریان بافت تاریخی شهر میراث جهانی یزد و ۶- فعالان صنعت گردشگری و همچنین بازیگران تنظیم‌کننده: ۷- گردشگران داخلی و خارجی.

 اکنون این تعامل سازنده ذینفعان و بازیگران اصلی بافت تاریخی در هم‌زمانی هفتمین سالروز پاسداشت ثبت جهانی یزد با آغاز ماه محرم به تعالی رسیده و تجلی آن در برگزاری مراسم بزرگ و مذهبی سوگواره تعزیه و شبیه‌خوانی که به پیشنهاد اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد و به همت هیئت‌های مذهبی محلات بافت تاریخی در مسجد جامع کبیر یزد برگزار می‌شود و پذیرای تمام مسئولین استانی و گردشگران داخلی و خارجی است به ظهور می‌رسد.

چه تعامل و همدلی بالاتر و والاتر از این‌که مواریث ملموس و ناملموس فرهنگی یک دیار یک‌باره و یکجا، در بافت تاریخی شهر میراث جهانی یزد در معرض دیدگان جهانیان قرار می‌گیرد!

انتهای پیام/

کد خبر 1403041700768
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha