کارنامه صالحی امیری نویدبخش آینده روشن میراث‌فرهنگی کشور است

سرپرست پایگاه پژوهشی ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی، سیدرضا صالحی امیری را گزینه مناسبی برای تصدی این وزارتخانه دانست.

عبدالمهدی همت‌پور سرپرست پایگاه پژوهشی ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی در گفت‌وگو با میراث آریا گفت: کارنامه صالحی امیری نویدبخش آینده روشن میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور است وکارنامه وی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موید این مطلب است که به خوبی می‌تواند وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را راهبری کند.

او با اشاره به معرفی سید رضا صالحی امیری برای تصدی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: با توجه به سوابق علمی و تجربی و مسوولیت‌های قبلی، وی گزینه مناسبی برای تصدی این مسئولیت مهم است. وی با این ظرفیت و فکر و نگاه باز می‌تواند اتفاقات خوبی را در این وزارت رقم بزند. 

به گفته همت‌پور، دارا بودن دانش فکری در امر فرهنگ، تسلط به راهبری فرهنگی و داشتن سوابق مدیریتی، از جمله شاخصه‌ها و ویژگی‌های صالحی امیری است که او را به گزینه مناسب تصدی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تبدیل کرده است. همواره از صالحی امیری به عنوان مدیری توانمند یاد می‌کنند، امیدوارم که شرایط به سمتی برود که جامعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بتواند از توانمندی‌های وی در این عرصه‌ها استفاده کند. 

سرپرست پایگاه پژوهشی ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی تصریح کرد: مقوله میراث‌فرهنگی چه در کشور ما و چه در سایر کشورها مورد توجه همگان قرار دارد به نظر می‌رسد اگر جریان‌های سیاسی کشور بخواهند به دور از حاشیه عمل کنند و در شرایط فعلی گزینه مناسبی برای اداره نمودن میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور انتخاب کنند، به آقای صالحی امیری در مجلس رای اعتماد خواهند داد. 

او ابراز امیدواری کرد که سیدرضا صالحی امیری به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پس از اخذ رای اعتماد نمایندگان مجلس در زمینه برنامه‌محوری، توجه به پژوهش و پژوهشگران حوزه‌های سه‌گانه و بالاخص پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، همچنین اختیار همراه با نظارت ویژه به ادارات‌کل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها اقدامات جدی انجام دهد. 

همت‌پور همچنین با اشاره به برخی ویژگی‌های مثبت سید عزت‌الله ضرغامی در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، برگرفته از یادداشت علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور که خود نیز منشا خدمات موثری برای میراث‌فرهنگی ایران بوده است، عنوان کرد: برای نخستین بار در سیاست‌های کلی نظام بند وماده‌ای ویژه و نیز فصل اختصاصی در برنامه توسعه هفتم کشور به این وزارتخانه اختصاص یافت که بی‌نظیر و بی‌سابقه بود. انجمن خیرین میراث‌فرهنگی با مشارکت نیکوکاران و خیرین را در سراسر کشور برای حمایت از میراث ایجاد کرد. لغو روادید با ۳۳ کشور دنیا که دربرگیرنده نیمی از جمعیت جهان است را در حوزه گردشگری در دولت مصوب کرد. این اقدامی راهبردی برای توسعه صنعت گردشگری محسوب می‌شود. بیمه هنرمندان صنایع‌دستی و راهنمایان گردشگری را اگر چه همه آنچه می‌خواست به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای کشور میسور نشد اما در گام اول ۱۰هزار نفر مشمول این اقدام بزرگ شدند. 
سند چشم‌انداز ۱۰ ساله ماموریت و برنامه‌های وزارتخانه را تدوین کرد. لایحه شرح وظایف و ماموریت‌های را در دولت مصوب و به مجلس تقدیم کرد. بودجه کمتر از ۲هزار میلیارد تومانی وزارتخانه را در بدو مسئولیت به بیش از ۸هزار میلیارد تومان افزایش داد. سند ملی صنایع‌دستی و آیین‌نامه ارزشیابی هنرمندان صنایع‌دستی و میراث داران تمدنی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد. سند ملی میراث‌فرهنگی و موزه داری را تقدیم شورای مزبور کرد. 

سرپرست پایگاه پژوهشی ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی در بخش دیگری با اشاره به اهمیت جایگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جامعه اظهار کرد: نگاه برنامه محوری در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید بیش از پیش حاکم شود، چرا که این مهم، حوزه‌های سه‌گانه وزرات را به درستی هدایت و از فعالیت جزیره‌ای بخش‌های مختلف جلوگیری خواهد کرد. 

او به اهمیت رفع بروکراسی دست و پاگیر اداری در حوزه‌های سه‌گانه اشاره کرد و گفت: بودجه تخصیص یافته در این حوزه‌ها باید از سوی سازمان مدیریت و بودجه مورد توجه جدی و بازنگری قرار گیرد. توجه ویژه به بودجه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تعامل با مجلس، هم پوشانی و همکاری با دیگر سازمان‌ها و نهادها، بکارگیری نیروهای جوان و توانمند و از همه مهم‌تر متخصص همچنین ایجاد فضای انتقال دانش میراث‌فرهنگی اصیل ایرانی و اسلامی به نسل جدید و توجه بیشتر به استانهای محروم از موضوعات مهم در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوده که باید مدنظر قرار گیرد. 

همت‌پور ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ فراهم کردن شرایط و فضای مناسب در این وزارتخانه به منظور استفاده از متخصصان و افرادی که حوزه‌های سه‌گانه مشغول فعالیت بوده است، از امور اساسی برشمرد که باید در اولویت قرار گیرد. 

سرپرست پایگاه پژوهشی ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی در ادامه اظهار کرد: دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید در دستور کار مدیران و مسئولان این حوزه قرار گیرد. بنابراین مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها باید به صالحی امیری کمک کنند تا او بتواند ایده‌های خود را محقق کرده و اقدامات بنیادین انجام دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403053101848
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha