آغاز به‌کار نخستین مدرسه تابستانی حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی ایران / آسیب‌شناسی و فن‌شناسی آثار تاریخی

نخستین مدرسه تابستانی حفاظت و مرمت آثار تاریخی– فرهنگی ایران آغاز به کار کرد و طی دو هفته، با حضور اعضا هیأت علمی و کارشناسان پژوهشی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی– فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، با ۲۴ سخنرانی علمی به انجام خواهد رسید.

به گزارش میراث‌آریا، مهدی رازانی رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی در افتتاحیه نخستین مدرسه تابستانی حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی گفت: در هنگامه‌ای از تاریخ ایران قرار داریم که شغل مرمت مورد تهدید قرار گرفته است، مدارج دانشگاهی به تکامل رسیده‌اند؛ نوشته‌های مرتبط افزایش یافته اما کیفیت کارهای حفاظت و مرمت نزول پیدا کرده است. زمانه‌ای که مرمتکاری از اولویت خارج شده و جای آن را نوسازی و تعویض و تخریب گرفته است، در هنگامه‌ای هستیم که مرمتکاران متاسفانه در شغل‌های دیگر پراکنده شده‌اند و مرمتکاری از اصول بنیادین خود فاصله گرفته است، عمده تخصص‌ها کمرنگ شده‌اند و تاکید بر برخی مرمت گونه‌هایی از آثار با پشتوانه اقتصادی قوی‌تر تقویت شده است.

او تصریح‌ کرد: اینک در این دوران ضرورت ارتقای آموزش غیر دانشگاهی هم برای دانشگاهیان گذشته به‌صورت بازآموزی و هم برای دانشجویان و متخصصان امروزی و هم برای متخصصینی که به هر نحو در حوزه مرمت ورود کرده‌اند و محلی برای یادگیری مجدد و بیش از پیش برای ایشان فراهم نیست، به شدت احساس می‌شود.

رازانی افزود: در این میان پژوهشکده حفاظت و مرمت به‌عنوان کهن‌ترین مرکز تحقیقاتی ایران (۱۳۵۱. ش) با سابقه بیش از نیم قرن در رویکرد جدید خود تصمیم به تقویت نقش خود در زمینه ترویج مرمت با آموزش‌های کوتاه مدت غیر دانشگاهی همت گمارده است. امروز و در حضور شما ارجمندان نخستین مدرسه تابستانی حفاظت و مرمت آثار تاریخی– فرهنگی ایران آغاز به کار می‌کند و طی دو هفته، با حضور اعضا هیأت علمی و کارشناسان پژوهشی پژوهشکده مرمت با ۲۴ سخنرانی علمی به انجام خواهد رسید.

رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی اظهار کرد: این دوره در قالب محورهای اصلی، آسیب‌شناسی و فن‌شناسی آثار تاریخی، مبانی نظری حفاظت و مرمت علوم مرتبط زیستی و هوش مصنوعی در حفاظت و همچنین آنالیزهای دستگاهی و ساختارشناسی مواد سامان‌دهی شده و برنامه‌ریزی است و از این پس به صورت دو سالانه و مستمر برگزار می‌شود. تلاش مدرسین این دوره بر ارائه اطلاعات دقیق مروری بر مطالعات انجام شده در حوزه‌های تخصصی و ارائه تجربه‌های علمی و عملی استوار است. 

او در پایان ابراز امیدواری‌کرد بتوانیم این فرصت کوتاه را به یک تجربه آموزشی مثمر و معتبر در کشور تبدیل کرده و گامی در تقویت حوزه مرمتکاری ایران برداریم. 

انتهای پیام/

کد خبر 1403061901180
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha