کارگاه ساخت چراغ پیه‌سوز ویژه کودکان و نوجوانان در یزد برگزار شد

کارگاه ساخت چراغ پیه‌سوز ویژه کودکان و نوجوانان در مرکز فرهنگی‌ موزه‌ای نور و روشنایی یزد برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، طرح کارگاه ساخت چراغ پیه‌سوز ویژه کودکان و نوجوانان با هدف تحقق رسالت آموزشی و اجتماعی موزه‌های گروه دفینه، همگام با شعار جهانی سال ۲۰۲۴ میلادی ایکوم مبنی بر موزه‌ها برای آموزش و پژوهش برگزار شد.

یکی از روش‌های آموزش و یادگیری در موزه‌ها برگزاری کارگاه‌های فعال توسط کارشناسان اهل فن، صنعتگران و هنرمندان است. برگزاری این کارگاه‌های آموزشی به بازدیدکنندگان خود امکان انتقال دانش، پژوهش علمی و عملی، کندوکاو، کسب تجربه و امکان بررسی و یادگیری تکنیک‌های مربوط به ساخت و حفاظت آثار موزه‌ای را می‌دهد.

از آنجا که آموزش در هر موزه در درجه اول باید در رابطه با ماهیت آن موزه باشد، مرکز فرهنگی‌موزه‌ای نور و روشنایی یزد بر آن شد که کارگاه آموزش ساخت پی‌سوز به عنوان یکی از نورافزاهای تاریخی را برگزار کند.

از اولویت‌های مهم آموزشی موزه‌ها، آموزش غیر رسمی از طریق بازی و سرگرمی‌های آموزنده به کودکان یعنی آینده‌سازان جامعه است.

آموزش و یاددهی در قالب بازی‌های کودکانه در موزه، باعث می‌شود تا کودکان بتوانند با جستجو و کسب تجربه، دقت نظر و چگونگی کشف و حل مسائل را بیاموزند. از نگاه برخی محققان نقش بازی در رشد و یادگیری کودکان انکارناپذیر است. از طریق بازی، کودکان کشف می‌کنند، تخیلات خود را گسترش می‌دهند، مسائل را تعریف و تحلیل می‌کنند و می‌آموزند که در جامعه به ایفای نقش بپردازند.

در این کارگاه که با استقبال چشمگیر خانواده‌ها روبه‌رو شد بیش از ۳۰ کودک ۸ تا ۱۲ ساله ابتدا از فضای نمایشی موزه بازدید کردند و توسط کارشناسان مجموعه با نمونه‌های ‌پیه‌سوز تاریخی موجود در موزه نور و روشنایی و همچنین دانش ساخت و کارکرد پیه‌سوز به‌عنوان یک نورافزای تاریخی آشنا شدند. در نهایت با راهنمایی مربیان سفالگری، ساخت انواع چراغ پیه‌سوز سفالی را در محیطی مفرح و از طریق آموزش غیررسمی تجربه‌ کردند.

برگزاری این کارگاه و کارگاه‌های مشابه می‌تواند کودکان و نوجوانان را به صورت عملی و تجربی با دانش و صنعت پیشینیان و میراث فرهنگی و هنری کشور آشنا کند و همچنین به درک بهتر آن‌ها از موزه‌ها و توجه بیشتر به اهمیت موجودیت موزه‌ها منجر شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062101341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha