ثبت دومین رویداد کردکوی در تقویم رویدادهای گردشگری کشور

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردکوی در غرب استان گلستان از ثبت مراسم جوش‌زنی هیئت حسینی کردکوی به‌عنوان دومین رویداد گردشگری شهرستان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا، محمدطه عسگری گفت: مراسم جوش‌زنی هیئت حسینی_خیابان گرگان شهرستان کردکوی به‌عنوان دومین رویداد گردشگری شهرستان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردکوی خاطرنشان کرد: آیین‌های ماه محرم تنوعی به وسعت تاریخ غنی گلستان دارد و سنت‌ها و رسوم چند صدساله ساکنان این استان در نمایشی تمثیلی، بازسازی و یادآوری واقعه کربلاست که در آن عزاداران با برگزاری مراسم‌هایی که برخی از آن‌ها به ثبت ملی نیز رسیده، واقعه خونین کربلا را به ذهن‌ها متبادر می‌کنند. 

او افزود: از جمله آیین‌های عزاداری ماه محرم، جوش‌زنی کردکوی است که همه ساله در دهه اول ماه محرم برگزار می‌شود و کردکویی‌های بسیاری که در دیگر مناطق استان، کشور و حتی جهان سکونت دارند برای حضور در مراسم جوش‌زنی به زادگاهشان سفر می‌کنند. در دسته‌روی عزاداران حسینی در ابتدای شب جوش مختصری زده تا کم‌کم بقیه افراد هم جمع شده و این جوش‌زنی گسترده اجرا می‌شود که در شب‌های اول حدود یک‌ساعت بوده ولی در تاسوعا و عاشورا به چهار ساعت هم می‌رسد.

عسگری بیان کرد: جوش زدن، حرکات آهنگین با پا چرخیدن در جهت عقربه‌های ساعت و خواندن اشعار حماسی و مذهبی توسط شخصی است که در وسط میدان ایستاده و جواب ترجیع بندهای آن توسط افراد جوش زن داده می‌شود. در شب عاشورا دور میدان اصلی شهرستان کردکوی اجتماع بزرگی شکل گرفته و آیینی برگرفته از واقعه عاشورا را ترسیم می‌کنند که یاران امام حسین (ع) کنار هم جمع‌شده تا از هجوم یزیدیان به چادر اهل بیت جلوگیری کنند که آیین جوش‌زنی برگرفته از همان رخداد است. او یادآور شد: مراسم جوش زدن سابقه ای دیرین در فرهنگ مردم داشته و حداقل بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردکوی گفت: جشنواره انار ترش روستای بالاجاده شهرستان کردکوی به عنوان اولین رویداد گردشگری شهرستان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسیده بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062701661
دبیر مدیر سیستم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha