آزمایـشگاه طیـف‌سنجی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی آماده ارائه خدمات است

آزمایـشگاه طیـف‌سنجی فلـورسانس پرتو ایکـس (XRF) پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی با کاربرد شناخت عناصر شیمیایی در مواد معدنی و مصالح تاریخی-فرهنگی آماده ارائه خدمات به متقاضیان فعال در این حوزه است.

به گزارش میراث‌آریا، مهدی رازانی رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی، با اعلام این خبر گفت: آزمایشگاه طیف سنجی فلورسانس پرتو ایکس از آزمایشگاه‌های موجود در این پژوهشکده است که برای اندازه‌گیری طول موج و شدت امواج فلورسانس ساطع شده از اتم‌های مختلف در نمونه که نتیجه آن شناسایی نوع و میزان عناصر ماده است، استفاده می‌شود.

او با اشاره به اینکه در این روش از طیف نشری اشعه ایکس و تولید پرتو ایکس مشخصه عناصر موجود در نمونه برای شناسایی ترکیب شیمیایی آن استفاده می‌شود تصریح‌کرد:  از آنجایی‌که سطح انرژی الکترونی برای هر عنصری متفاوت است، بنابراین انرژی پرتو ایکس مشخصه یک عنصر، خاص و منحصر به‌فرد است و بر اساس همین ویژگی می‌توان ماده را شناسایی کرد.

رازانی، از قابلیت‌های دستگاه XRF موجود در پژوهشکده که از نوع و مدل ۸۴۲۰ ARL، ساخت کشور سوئیس است به امکان ردیابی عناصر از سدیم (با عدد اتمی ۱۱) تا اورانیوم  (با عدد اتمی ۹۲)، اندازه‌گیری کیفی و کمی عناصر، آنالیز شیمیایی عناصر اصلی و سنگین، قابلیت معرفی چندین نمونه به‌طور همزمان به دستگاه، قابلیت ارائه نتایج به‌صورت اکسیدی و عدم تخریب نمونه و قابل استفاده بودن دوباره آن اشاره کرد که آماده خدمت رسانی است.

رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی، در خصوص شرایط و میزان نمونه مورد نیاز گفت: امکان پذیرش نمونه‌های غیرفلزی (بالک و پودری) وجود دارد و حداقل مقدار وزنی نمونه‌های بالک (غیر پودری): ۲۰-۳۰ گرم و نمونه‌های پودری (۷۵ میکرون): ۱۰-۱۲  گرم است.

گفتنی است، راه‌های ارتباطی برای دریافت خدمات شماره تماس ۶۰-۶۶۷۳۶۴۵۲ -۰۲۱ (داخلی۲۸۰) سرکار خانم فرح‌سادات مدنی مسئول آزمایشگاه، آدرس الکترونیکی:  rcccr.lab@richt.ir  و لینک دریافت کاربرگ آزمایش:  https://rcccr.richt.ir/xrf-lab  است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071100893
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha