حمیرا ریگی در گفتوگو با میراثآریا با بیان اینکه برای توسعه هر بخشی لازم است ابتدا زیرساختهای آن فراهم شود، گفت: یکی از این زیرساختهای مهم برای منطقه آزاد چابهار، فرودگاه است و در کنار آن توسعه زیرساختهای ریلی و جادهای اهمیت دارد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: اکنون بهجز حوزه بندری، در حوزههای هوایی، ریلی و جادهای زیرساختها کامل نیست. راه آهن این منطقه هنوز به راه آهن سراسری وصل نشده، اما طرح آن چند سالی است که شروع شده و امید میرود این مهم در سال جاری محقق شود.
ریگی منطقه آزاد چابهار را یک نقطه عطف تراتزیتی و لجستیکی برای ایران و سایر کشورهایی که میخواهند اقتصاد خود را از طریق این پل بینالمللی تأمین کنند، توصیف کرد و افزود: با وجود نبود این زیرساختها، چابهار مورد توجه جدی کشورهای خارجی هست و اگر بتوان این زیرساختها را فراهم کرد نقش تحولی در اقتصاد ملی و حتی جهانی ایفا خواهد کرد.
او گفت: در تلاشیم فرودگاه چابهار که در حال حاضر از یک فرودگاه نظامی استفاده میشود و دو نقش را همزمان بازی میکند، توسعه داده شده و به فرودگاه مسافری تبدیل شد؛ به طور قطع اگر بتوانیم یک فرودگاه مستقل داشته باشیم که در کنار آن هم بتوانیم از ترانزیت هوایی در کنار مسافری استفاده کنیم، تأثیر بیشتری خواهد داشت. اکنون در حال مذاکره برای فراهم کردن زیرساخت فرودگاهی برای سرزمین اقتصادی چابهار هستیم.
لزوم تمرکز بر توسعه زیرساختهای اقتصادی منطقه آزاد چابهار
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: اگر در در شرایط فعلی بتوان همه تمرکز کشور را برای تأمین زیرساختهای منطقه آزاد چابهار قرار داد و حتی به این منظور پروژههای دیگر را تعطیل کرد، به مراتب برد بیشتری خواهیم کرد و این مسئله را از مقامهای کشوری در حوزه زیرساختها خواستاریم.
ریگی افزود: توسعه منطقه آزاد چابهار میتواند ورود به بازارهای جهانی را تسهیل کند و در همین راستا انتظار از وزارتخانههایی که مرتبط با حوزههای ترانزیتی هستند این است که توجه جدیتری به این مهم داشته باشند.
او ادامهداد: زیرساخت حوزه دریایی در این منطقه نسبت به زیرساختهای جادهای و هوایی جلوتر است و ۲ اسکه تجاری چابهار ظرفیت ۸. ۵ میلیون تنی را برای تخلیه و بارگیری فراهم کرده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: با وجود تمایل بسیاری از کشورها برای استفاده از این بندر، اما متأثر از بحث تحریمها ترانزیتی که مورد انتظار بوده اتفاق نیفتاده است، اما کشتیرانی جمهوری اسلامی حضوری بسیار فعال در منطقه دارد و خط مستقیم از چابهار به بنادر مهم هند، چین و امارات برقرار است و کشتیها به صورت منظم در رفت و آمد هستند.
ایجاد قطب ترانشیپی در چابهار
ریگی از تلاش برای ایجاد قطب ترانشیپی در بنادر منطقه آزاد خبر داد و گفت: هر چند این موضوع جوابگوی نیازها نیست، اما به ترانزیت کمک میکند. ترانشیپ به معنی انتقال کالا از مبدا به مقصد واسط و سپس به مقصد نهایی است.
او ادامهداد: البته با سیاست کاهش تنش با جهان که از سوی دولت وفاق ملی مطرح شده و دنبال میشود، روزهای تحولی برای رشد منطقه جابهار انتظار میرود.
چابهار؛ بهشت سرمایهگذاری و گردشگری
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، با اشاره به تأسیس این منطقه در سال ۱۳۷۳ به عنوان یکی از نخستین مناطق آزاد کشور در استراتژیکترین نقطه ایران در محدوده بندر چابهار، خاطرنشان کرد: این منطقه به عنوان راهبردیترین منطقه آزاد کشور با یک موقعیت راهبردی، یک بهشت سرمایهگذاری و در کنار آن بهشت گردشگری ایجاد کرده است.
او افزود: این منطقه برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی جذابیت خاصی دارد و اگر بتوانیم معرفی خوبی از آن داشته باشیم، حتی میتوانیم به جایی برسیم که سرمایهگذاران داخلی و خارجی در آن به رقابت بپردازند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار یادآوریکرد: هندیها یکی از سرمایهگذارانی هستند که برای سرمایهگذاری در حوزه بندری این منطقه ورود کردهاند و در این زمینه یک قرارداد ۱۰ ساله امسال بین کشورمان و هندوستان در جهت توسعه زیرساختهای بندری منعقد شد.
ریگی با اشاره به اینکه منطقه آزاد چابهار ۲ بندر مهم دارد، گفت: اسکلههای تجاری «شهید بهشتی» و «کلانتری» در کنار سایر اسکلههای سنتی صید و صیادی، بنادر این منطقه را تشکیل میدهند.
او درباره وضعیت سرمایهگذار اظهار کرد: این سرمایهگذاران در مرحله نخست در بحث اپراتوری و توسعه بندر چابهار ورود خواهند داشت. در این راستا مذاکراتی با سفیر هند در تهران انجام شده و اقبال بسیار خوبی برای توسعه سرمایهگذاری؛ هم در بخشهای زیرساختی و هم سایر سرمایهگذاریها انجام دادهاند. همچنین برای توسعه موضوع صنایع به یک گفتمان رسیدیم و امید میرود این سرمایهگذاری هند را در چابهار داشته باشیم.
نقش کلیدی چابهار در کریدور شمال- جنوب
ریگی با بیان اینکه بحث توجه به چابهار باید از ۲ بُعد ملی و بینالمللی باشد، ادامه داد: در بعد ملی، این منطقه میتواند نقش بسیار کلیدی در توسعه محور شرق کشور در راستای- کریدور شمال- جنوب داشته باشد.
او خاطرنشان کرد: در بعد بینالمللی، چابهار میتواند به عنوان یک بازیگر نوظهور در پهنه اقیانوس هند نقشآفرینی کند و همچنین پل ارتباطی کریدورهای بینالمللی نقش آفرین باشد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: این امر مورد توجه خیلی از کشورهای خارجی هست تا بتواند این نقش پل را برای ارتباط بین کشورهای آسیای جنوب شرقی از این طریق و کردیدور شمال جنوب بتواند به کشورهای محصور خشکی سی آی اس و اورآسیا و قفقاز و همچنین به اروپا ارتباط داشته باشد.
ریگی افزود: از سویی دیگر، میتوان همسایگان شمالی، غربی و شرقی کشورمان را از طریق چابهار به اتحادیه آفریقا ارتباط داد و این مسیری برای کاهش هزینه کشورهاست.
منطقه آزاد چابهار، قطب صادرات پتروشیمی
او درباره امکان صادرات محصولات پتروشیمی از این منطقه، گفت: مطرح شدن چابهار به عنوان قطب سوم پتروشیمی کشور، موضوع بسیار مهمی است که در گذشته اتفاق افتاد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: اکنون واحدهای مختلف پتروشیمی در این منطقه داریم که هشت واحد از آنها فعالانه در حال ساخت و ساز و انجام عملیات خود هستند. قرار است در سال ۱۴۰۴ بهشت صادراتی چابهار را رقم بزنیم و از این همین جا صادرات محصولات پتروشیمی آغاز شود.
ریگی افزود: چابهار نقطهای است که خود میتواند مبدا و مقصد صادرات باشد و این برنامهریزی هوشمندانه و در کنار آن طبیعت زیبا و ساحل اقیانوسی و همچنین توسعه صنعتی، میتواند در آیندهای نه چندان دور تأثیر خود را در اقتصاد ملی کشور بگذارد.
انتهای پیام/
نظر شما