به گزارش میراثآریا محمود مرادی نراقی گفت: هنرمند صنایع دستی نشاط رضایی، در ضمن تحقیق و بررسی در زمینه سفالهای سلطان آباد، به تولید و آموزش این نوع از سفال پرداخته است.
نشاط رضایی در این مورد اظهار کرد: علت نامگذاری سفال سلطان آباد این است که در زمانی که این سفالها در منطقه استان مرکزی و دشت فراهان پیدا شدند، اسم این منطقه سلطان آباد بوده و کسانی که این سفال را پیدا کردند اسم سلطان اباد را روی آثار گذاشتند و در تمام دنیا نیز با همین نام شناخته میشوند.
او در رابطه با ویژگیهای سفال سلطان آباد گفت: این سفال یک گونه از سفال زیر لعابی است که حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ سال پیش در این منطقه تولید میشده است و نقوش و ویژگیهایی دارد که به سادگی قابل تمیز دادن از باقی سفالهاست.
رضایی با بیان اینکه قریب به ۱۲ سال است که بر روی سفال سلطان آباد کار میکند گفت: بالغ بر ۱۲۴ سفال سلطان آباد را از موزههای مختلف دنیا و کشور جمع آوری و مورد بررسی قرار دادهام.
او تصریح کرد: با توجه به ورود این سفالها به موزه چهارفصل اراک این آمادگی را دارم که روشهای احیا، باز آفرینی نقوش و ویژگیهای این سفال را با علاقهمندان به اشتراک بگذارم.
رضایی که هفت سال است سفال سلطان آباد را تجاری سازی کرده است، گفت: توانستهام این سفال را به کشورهای مختلف دنیا صادر کنم.
او از تلاشهای صورت گرفته در احیای سفالینه های سلطان آباد میگوید و تاکید میکند که هدف ما از احیای سفال سلطانآباد در کنار زنده کردن بخشی از فرهنگ این مرز و بوم، وارد کردن این مصنوع دستی به زندگی مردم با کاربری روز بود تا این هنر از پوسته تجمل و کالای کلکسیونی خارج شود و در آمیختگی با ایدههای نو، کاربری ملموس در روزمرههای مردم داشته باشد و با خود تولید ثروت و اشتغالزایی را برای استان رقم بزند.
این هنرمند سفالگر یادآور شد: هدف این بوده است که ساختار فیزیکی ظروف سفالی احیا شده سلطانآباد و لعاب و تکنیکهای کاربردی قرابت لازم را با نمونههای اصلی داشته باشد و برای این منظور آزمون و خطای زیادی انجام شده و حساسیت بالایی در حفظ آرایههای اصیل، طرحها و محتوای شکلی و کیفیت تولیدات وجود دارد.
انتهای پیام/
نظر شما