یگان حفاظت و افزایش احساس امنیت گردشگران در کرمانشاه

یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه در کنار تلاش‌های شبانه‌روزی برای صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی به افزایش احساس امنیت و بهبود میزان رضایتمندی گردشگران در مراکز گردشگری استان کمک کرده است.

سرهنگ کامیار رحمتی فرمانده یگان حفاظت از میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه در یادداشتی نوشت: یگان حفاظت از میراث‌فرهنگی با شرح وظایف متعددی که عمده آن به مسئله صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی کشور باز می‌گردد، با توسعه صنعت گردشگری نقش تعیین کننده‌ای در افزایش احساس امنیت در محوطه‌های گردشگری را بر عهده دارد. رویکردی که در کنار انجام وظایف اصلی احساس امنیت و آرامش را به گردشگران انتقال داده و این رضایتمندی به شکل غیر مستقیم از عملکرد پرسنل یگان حفاظت از میراث‌فرهنگی منتقل می‌شود.

احساس امنیت در هر ساختاری از نیازهای اولیه آن است و حضور نیروهای یگان حفاظت به وجود آورنده احساس امنیت و رضایت گردشگران است.

استان کرمانشاه با بیش از ۴۲۰۰ اثر تاریخی و از نظر تعداد آثار ثبت شده ملی و جهانی جزو سه استان برتر کشور قرار دارد.

یگان حفاظت میراث‌فرهنگی علاوه بر وظایفی که در قبال میراث‌فرهنگی و گردشگری استان از جمله حفظ نظم و امنیت موزه‌ها، گنجینه‌ها، بناها و مجموعه‌های تاریخی و انجام اقدامات لازم پیشگیری از وقوع جرایم علیه میراث‌فرهنگی دارد، وظایفی برای حفاظت و حمایت گردشگران داخلی و خارجی، کشف‌جرم و دستگیری مجرمان دارد که موجب ایجاد حس امنیت در محوطه‌های تاریخی و فرهنگی می‌شود.

همچنین حفاظت و اسکورت محموله‌های تاریخی‌فرهنگی، برخورد قانونی با استفاده کنندگان و فروشندگان تجهیزات غیرمجاز از قبیل فلزیاب، حفاظت از اماکن، تجهیزات و اموال منقول و غیرمنقول وزارتخانه، انجام وظایف قانونی در مقام ضابط خاص دادگستری و جلوگیری از هرگونه حفاری و ساخت‌وسازهای غیرمجاز از دیگر وظایف یگان حفاظت است که اجرای درست آنها به این افرایش احساس امنیت کمک می‌کند.

کشف ۲۱ مورد حفاری غیر مجاز در استان کرمانشاه 

یگان حفاظت میراث فرهنگی کرمانشاه، با هوشیاری هرچه تمام‌تر حافظ و مراقب آثار تاریخی، محدوده حریم میراث، حفظ نظم  و امنیت گردشگران و... است. در شش ماهه نخست سال‌جاری یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کرمانشاه وظایف خود را به درستی انجام داده که ماحصل انجام وظایف این یگان که از جمله آن می‌توان به بررسی و کشف ۲۱ مورد حفاری غیر مجاز در استان، جلوگیری از فعالیت چهار مورد مرمت غیر مجاز، پیگیری و بررسی ۳۰ مورد تخریب آثار تاریخی، کشف ۵۹ قطعه شیء تاریخی اصل و تقلبی و همچنین کشف ۱۱۷ قطعه شیء تاریخی مسروقه اشاره کرد.

یگان حفاظت و افزایش احساس امنیت گردشگران در کرمانشاه

انجام سه مورد عملیات مشترک با کارکنان فراجا در راستای کشف و دستگیری قاچاقچیان اشیاء تاریخی و حفاران غیرمجاز، دستگیری ۱۲ نفر از متجاوزان به آثار تاریخی و ۲ نفر سارق و صدور بیش از ۶۵ مورد اخطاریه قانونی از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری بوده است.

تشکیل ۲۲ مورد پرونده در خصوص جرایم علیه میراث‌فرهنگی، ۱۲ مورد حفاظت و اسکورت اشیای تاریخی فرهنگی، ۸ مورد حفاظت و سرکشی از محل کاوش باستان شناسان، ۱۷ مورد حفاظت از مراسم‌ها و همایش‌های انجام شده در سطح استان، پیگیری بیش از ۲۰۰ مورد گزارش و اخبار مردمی در خصوص جرائم علیه میراث‌فرهنگی از جمله اقدامات این یگان برای حفاظت از آثار تاریخی استان بوده که قطعا در افزایش احساس امنیت و رضایتمندی گردشگران اثرگذار بوده است.

ضرورت تقویت نیروی انسانی و بهبود امکانات

علاوه بر موارد یادشده تعاملاتی با سایر دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش و مدارس استان، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهای دارای اثر تاریخی، مراکز نظامی و انتظامی، ائمه جمعه بسیج و شهرداری‌ها، مراجع قضایی و دادستان‌ها و ... تعاملاتی در اجرای برنامه های مختلف داشته‌ایم.

یگان حفاظت و افزایش احساس امنیت گردشگران در کرمانشاه

یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کرمانشاه در ۲۴ ساعت از شبانه روز با هوشیاری تمام می‌کوشد که موجب احساس امنیت و آرامش گردشگران و حافظ میراث تاریخی فرهنگی استان باشد و همچنین خواب را از چشمان حفاران غیر مجاز و سارقان اشیا تاریخی بگیرد، تمام این وظایف در استان کرمانشاه تنها با یک خودروی سازمانی و تعداد ۳۳ نفر نیروی یگان حفاظت در استان کرمانشاه میسر شده است که نیازمند تقویت نیروی انسانی و افزایش امکانات است.

آنچه که باید در خاتمه به آن اشاره کرد این است که حضور قدرتمند یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در عرصه صیانت از آثار تاریخی با توجه به نوع آموزش‌هایی که نیروهای یگان حفاظت می‌بینند که جدای از نگاه امنیتی- انتظامی، از یک رویکرد فرهنگی برخورد هستند که در کنار آموزش‌های سازمانی حاصل سال‌ها تجربه میدانی حضور در محوطه‌های گردشگری و تاریخی است. 

بدون تردید تقویت حضور نیروهای یگان حفاظت که نوع برخورد با گردشگران را بهتر از سایر نیروی امنیتی و انتظامی بلد هستند، در  کنار بهبود صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی در افزایش احساس امنیت و جلب رضایتمندی گردشگران اثر مستقیم دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072401729
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha