بهگزارش میراثآریا، در دوره تخصصی پدافند غیرعامل حوزه صنایعدستی و هنرهای سنتی که روز چهارشنبه ۱۹ دیماه در سالن آمفی تئاتر وزارت میراثفرهنگی برگزار شد، بر ضرورت وحدت آفرینی و وفاق ملی با به کارگیری دستورالعملهای پدافند غیرعامل در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأکید شد.
آنچه امروزه در موزهها به عنوان بخشی از میراث فرهنگی ما نگهداری میشود همان دست ساخته گذشتگانی است که از دوران باستان تا به حال با مصون ماندن از گزند روزگار به جای مانده و اکنون نماد و نشانهای از فرهنگ، هنر و تمدن مردمانی است که آنها را ساختهاند.
صنایع دستی ایران را مجموعهای وسیعی از رشتهها و صنایع بدیع توصیف کرده است که با محوریت هنر و ذوق زیباشناختی و خلاقیت اقوام ایرانی و با بهرهگیری و با کاربری در زندگی مردم، تولید گردیده و از قدمتی به تاریخ کهن ایران برخوردار است.
از حوزههای تهدیدات فرهنگی هر کشور با توجه به تنوع، گستردگی و حجم آن، حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی است که میتواند آثار فرهنگی مخربی را به همراه داشته باشد لذا لازم است، اقدامات پیشگیرانهای همراه با برنامهریزی، آموزش و اقدامات تخصصی ترسیم، مدیریت و عملیاتی شود تا پاسخگوی ضرورتها و نیازهای سلبی و ایجابی فرهنگی باشد و پدافند غیرعامل میتواند منطقیترین و کم هزینهترین شیوه باشد.
برهمین اساس امروز با حضور مدیران و کارشناسان، دوره تخصصی پدافند غیرعامل حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی برگزار شد.
مهدی اکبری بکرآباد دبیر علمی همایش و رئیس دبیرخانه شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، طی سخنانی با ارائه تعاریف و مفاهیم پدافند غیرعامل، فرهنگ، فرهنگی سازمانی، ضرورت وحدت آفرینی و وفاق ملی در حوزه فرهنگ سازمانی را مورد تأکید و بیان کرد: فرهنگسازی و آموزش عمومی و تخصصی در زمینه بهکارگیری اصول پدافند غیرعامل یکی از اقداماتی است که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد توجه قرار گرفته و در این خصوص دورههای آموزشی تخصصی پدافند غیر عامل ویژه مدیران و کارشناسان اجرایی میشود.
او گفت: بسیاری معتقدند صنایع دستی بهدلیل مدرن شدن زندگی امروز بشر، دیگر فاقد کاربرد سابق است و جنبههای هنری آن به سایر امور غالب شده است. این نگرش نسبت به تعامل بین دو حوزه مکمل، غیرفنی و گاه متعصبانه ارزیابی بوده و امروزه دو مفهوم صنایع فرهنگی و صنایع خلاق در کنار هم مطرح و جایگاه علمی و تخصصی خاص خود را دارند. روبهرشد بودن حوزه نوین صنایع خلاق و رویکرد تقویتگر آن در حوزه اقتصاد- فرهنگ موجب شود تا در حوزه سیاستگذاری، عنوان صنایع دستی در ادبیات تقنین در سایه قرار گیرد. لذا انتظار میرود در کنار حفظ جایگاه تقنین، صنایع دستی و هنرهای سنتی بهعنوان یک هنر-صنعت با دیرینهای کهن، از ظرفیتها و فرصتهای صنایع خلاق بهشکل صحیح مطالبهگری و استفاده شود.
اکبری تصریح کرد: آموزش عالی، بازنگری در فرایند آموزشی صنایع دستی، بازارهای نوین، توجه به بازاریابی، بازرگانی و صادرات حوزه صنایع دستی، اصلاح و تکمیل نظام آمار و اطلاعات صنایع دستی، توجه و بهرهبرداری از فرصتهای مجامع بینالمللی شورای جهانی صنایع دستی، اصلاح وضعیت تعلق تسهیلات بانکی، تأسیس گنجینه هنرهای منطقهای، بستهبندی مناسب محصولات صنایع دستی و توجه به اشتغالزایی صنایع دستی از عوامل و مؤلفههای تأثیرگذار بر توسعه پایدار صنایع دستی در دنیای مدرن میباشند که میبایست در سیاستگذاریها به این عوامل توسعه توجه شود.
دبیر علمی همایش با تشریح انتظارات اجتماعی حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی ادامه داد: اهمیت آموزش، دانش و آگاهی، در توانمندسازی همکاران در بسیاری از موارد بیش از قابلیت واکنش در حوادث احتمالی است، در این راستا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تشکیل دبیرخانه پدافند غیرعامل در اداره کل حراست و فعالیتهای آموزشی اداره کل منابع انسانی و اجرای دورههای تخصصی توسط معاونت علمی و پژوهشی مرکز بسیج، در زمینه آموزش و فرهنگسازی پدافند غیرعامل و در بین دستگاههای اجرایی کشور اقدامات مؤثری در حفاظت از مواریث فرهنگی، توسعه گردشگری و ترویج صنایع دستی انجام داده است.
سجاد اباذرلو مربی سازمان پدافند غیرعامل و دبیر انجمن علمی پدافند غیرعامل شمال غرب، در بخش دیگری از این همایش، باعنوان تهدیدشناسی و آسیبپذیری و راهکارها در حوزه صنایع دستی (هنرهای صناعی)، ضمن تحلیل تهدیدات و سوابق رخداد انسان ساخت حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی، به بیان تهدیدات مردم محور پرداخت و اظهار کرد: تزریق اطلاعات نادرست، کپیبرداری، تبلیغات منفی، تحریمهای اقتصادی، نبود مواد اولیه برای صنعتگران منجر به ایجاد ناآرامی و آشوب، وجود تنوع و احتمال بروز تعارضات قومی و عدم توجه به حوزه صنایع دستی باعث بروز مشکلات اقتصادی مانند؛ ، عدم اشتغالزایی محلی، ارزآوری و صادرات، ایجاد شبکه دلالی فروش و در بلند مدت باعث عدم تحقق اقتصاد مقاومتی میشود.
حسین خواجه بیدختی، کارشناس تخصصی صنایعدستی و هنرهای سنتی معاونت صنایعدستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این همایش خصیصههای مهم در صنایع دستی را استفاده از منابع محلی و در دسترس مواد اولیه بومی، بازتاب فرهنگ و تاریخ گذشته، بخشی از فرایند تولید با دست باعنوان کار دستساز، تلفیق ذوق فردی و مهارت سنتی تحت عنوان خلاقیت هنری، حفظ هویت ملی و معنوی و کاربردی را ارزش فرهنگی و زیباشناختی در حوزه صنایع دستی را ترکیبی از کاربرد عملی و زیبایی بصری دانست.
او در ادامه به تشریح نیروی انسانی ماهر صنایع دستی و انشقاق بین نسلی، افول دانش سنتی صنایع دستی، سرقت دانش سنتی (مالکیت فکری ومعنوی)، عدم حفاظت قانونی، درآمد اندک نسبت به زحمت مترتب (کم بازده)، رقابت با محصولات مشابه غیردستی (کارخانهای)، مواد اولیه مورد نیاز صنایع دستی و نقش صنایع دستی کشور به عنوان سازوکار برای تضمین امنیت ملی، توسعه اقتصادی و کاهش آسیبهای اجتماعی پرداخت.
همچنین رضا منعم مربی سازمان پدافند غیرعامل و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، با موضوع پدافند غیرعامل زیستی با رویکرد صنایع دستی و هنرهای سنتی، به بیان ویژگیهای تهدیدات زیستی مبتنی بر امکان تغییر و کنترل عوامل زیستی، کم هزینه بودن فرایند تولید و بکارگیری آن، امکان پنهانکاری، متنوع بودن طرح تهدیدات زیستی، قابلیت تکثیر و انتقال سریع عوامل زیستی و نیز انواع عوامل بیولوژیک در حوزه میراث فرهنگی پرداخته و به نقش پدافند غیرعامل زیستی در حفاظت و تقویت صنایع دستی ایران اشاره کرد.
او راههای جلوگیری از تهدیدات زیستی در صنایع دستی ایران را اعمال سیاستها و قوانین حمایتی پیشگیری، آموزش و ارتقای آگاهی، تشویق به کاربرد مواد قابل بازیافت، اطلاعرسانی در مورد شیوههای پایدار و سازگار با محیط زیست، برگزاری دورههای آموزشی جهت تولیدکنندگان، استفاده از فناوریهای نوین و توسعه فناوریهای پایدار برای کاهش آلودگی، سیستمهای هوشمند برای مدیریت منابع، روشهای نوین تولید و فرآوری محصولات و پایش و ارزیابی مستمر عنوان کرد.
دوره تخصصی پدافند غیرعامل حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مدت ۳ روز ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ دی ماه با حضور مدیران و کارشناسان برگزار شد.
انتهای پیام/
نظر شما