به گزارش میراثآریا، یوسف بیدخوری امروز دوشنبه ۲۴ دی ماه ۱۴۰۳ در نشست مدیران تأسیسات گردشگری خراسان رضوی و هنرمندان و کارآفرینان صنایعدستی که در هتل پردیسان برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: ادغام سازمان صنایعدستی در میراثفرهنگی و گردشگری با هدف تقویت یکدیگر بوده است و رشد و رونق صنعت گردشگری و صنایعدستی بوده است.
معاون گردشگری اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی ادامه داد: با وجود اقداماتی که در حوزه معرفی و ترویج صنایعدستی انجام شده است اما در حال حاضر صنایعدستی کمتر در سبد سوغات قرار دارد و امیدواریم با اقداماتی که اکنون در حال انجام است این مهم محقق شود.
او تصریح کرد: در استانداردسازی تأسیسات گردشگری تأکید شده که مکانی را بری عرضه سوغات و صنایعدستی اختصاص دهند.
همچنین سید محمود مادرشاهیان رئیس جامعه حرفهای هتلداران خراسان رضوی در این جلسه گفت: با وجود این که مشهد در حوزه صنایعدستی دستی صاحب نام و نشان است و به عنون شهر صنایعدستی گوهرسنگها معرفی شده است اما در بهرهمندی از این فرصت ضعیف عمل کردهایم و نتوانستهایم از هتلها برای معرفی و وفروش صنایعدستی استفاده کنیم.
او افزود: مدیران هتلها همواره در برنامههای مختلف با جامعه همراهی داشتهاند و برای توسعه و پیشرفت گردشگری همگام حرکت کردهاند، انتظار نیست که رایگان فضایی را به فروش صنایعدستی اختصاص دهیم بلکه باید شرایطی را فراهم کنیم که هنرمندان و کارآفرینان صنایعدستی بتوانند در فروشگاههای هتلها مستقر شوند.
همچنین محمد اسماعیل اعتمادی سرپرست معاونت صنایعدستی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی در این جلسه گفت: صنعت گردشگری یکی از مهمترین منابع درآمدزایی به ویژه ارزآوری است.
او با بیان اینکه گردشگری به میراثفرهنگی و صنایعدستی وابسته است، ادامه داد: ۶۰۰ رشته صنایعدستی در یونسکو به ثبت رسیده و ایران جزء ده کشور برتر در زمینه صنایعدستی در جهان است.
اعتمادی تصریح کرد: بسیاری از گردشگران در سفر به ایران آثار صنایعدستی را با خود میبرند به نوعی صنایعدستی معرف فرهنگ و هویت اصیل ایران اسلامی است، از این رو ما باید شرایط را برای معرفی و خرید گردشگران تسهیل کنیم که عرضه آن در تأسیسات گردشگری به این مهم کمک خواهد کرد.
سرپرست معاونت صنایعدستی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی تأکید کرد: عرضه و فروش صنایعدستی در تأسیسات گردشگری علاوه بر این رونق صنایعدستی و گردشگری را نیز در پی خواهد داشت.
همچنین سمیه روانخواه مسئول دبیرخانه شهرجهانی گوهرسنگها در این جلسه گفت: خرید سوغات بیش از 10هزار میلیارد تومان و 20 درصد از سبد خرید گردشگران را شامل میشود.
او افزود: براساس پژوهشهای انجام شده بررسی انگیزههای سفر به مشهد، ۳۷ درصد با انگیزه زیارت و خرید بوده است و فقط یک درصد از افرادی که سفر کردهاند خرید نکردهاند.
روانخواه یادآور شد: صنایعدستی هویت بخش جغرافیایی است که مسافر با آن سفر کرده و در طول زمان ارزش بیشتری پیدا میکند.
او با بیان اینکه بخش بزرگی از اقتصاد مشهد وابسته به صنایعدستی است، تصریح کرد: زیور آلات سنتی، تراش سنگهای قیمتی، چرم دستدوز، نقش دوزی و پرچم دوزی، سفال سرامیک منبت چوب و حجاری سنگ پر رونقترین رستههای صنایعدستی مشهد است.
مسئول دبیرخانه شهرجهانی گوهرسنگها گفت: میزان مصرف نقره در گارگاههای مشهد سالانه ۳۶ تن است، همچنین در مشهد بیش از ۶ تن فیروزه و ۹ تن عقیق تراش و فرآوری میشود.
او همچنین به مزیتهای فروشگاههای صنایع دستی اشاره و تصریح کرد: گردشگران تمایل دارند که در نزدیکترین مکان به حرم مطهر رضوی مستقر شوند و این فروشگاه باعث میشود تا اعتماد به اصالت کالا در هتل به وجود امده و به راحتی صنایع دستی را به عنوان سوغات خرید کنند.
همچنین سیدامیر حسین امیرکلالی رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی در این جلسه گفت: در تلاش هستیم که پلی برقرار کنیم بین صنایعدستی و گردشگری و شرایطی را فراهم کنیم که صنایعدستی بدون واسطه به گردشگران برسد.
او افزود: فروش صنایعدستی ظرفیت اقتصادی کمتر مورد استفاده در تأسیسات گردشگری است که میتواند به اشتغال و درآمدزایی برای آنها کمککند.
کلالی حوزه صنایعدستی مشهد را فعال عنوان کرد و گفت: در مشهد چهار هزار مجوز صنایعدستی برای کارگاههای انفرادی، گروهی، صنعتگران و پشتیبان صادر کردهایم.
انتهای پیام/
نظر شما