راه‌اندازی فروشگاه‌های صنایع‌دستی در تأسیسات گردشگری خراسان رضوی

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از راه‌اندازی فروشگاه‌های صنایع‌دستی در تأسیسات گردشگری خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا، یوسف بیدخوری امروز دوشنبه ۲۴ دی ماه ۱۴۰۳ در نشست مدیران تأسیسات گردشگری خراسان رضوی و هنرمندان و کارآفرینان صنایع‌دستی که در هتل پردیسان برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: ادغام سازمان صنایع‌دستی در میراث‌فرهنگی و گردشگری با هدف تقویت یکدیگر بوده است و رشد و رونق صنعت گردشگری و صنایع‌دستی بوده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: با وجود اقداماتی که در حوزه معرفی و ترویج صنایع‌دستی انجام شده است اما در حال حاضر صنایع‌دستی کمتر در سبد سوغات قرار دارد و امیدواریم با اقداماتی که اکنون در حال انجام است این مهم محقق شود.

او تصریح کرد: در استانداردسازی تأسیسات گردشگری تأکید شده که مکانی را بری عرضه سوغات و صنایع‌دستی اختصاص دهند.

همچنین سید محمود مادرشاهیان رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در این جلسه گفت: با وجود این که مشهد در حوزه صنایع‌دستی دستی صاحب نام و نشان است و به عنون شهر صنایع‌دستی گوهرسنگ‌ها معرفی شده است اما در بهره‌مندی از این فرصت ضعیف عمل کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم از هتل‌ها برای معرفی و وفروش صنایع‌دستی استفاده کنیم.

او افزود: مدیران هتل‌ها همواره در برنامه‌های مختلف با جامعه همراهی داشته‌اند و برای توسعه و پیشرفت گردشگری همگام حرکت کرده‌اند، انتظار نیست که رایگان فضایی را به فروش صنایع‌دستی اختصاص دهیم بلکه باید شرایطی را فراهم کنیم که هنرمندان و کارآفرینان صنایع‌دستی بتوانند در فروشگاه‌های هتل‌ها مستقر شوند.

همچنین محمد اسماعیل اعتمادی سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این جلسه گفت: صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین منابع درآمدزایی به ویژه ارزآوری است.

او با بیان این‎که گردشگری به میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی وابسته است، ادامه داد: ۶۰۰ رشته صنایع‌دستی در یونسکو به ثبت رسیده و ایران جزء ده کشور برتر در زمینه صنایع‌دستی در جهان است.

اعتمادی تصریح کرد: بسیاری از گردشگران در سفر به ایران آثار صنایع‌دستی را با خود می‌برند به نوعی صنایع‌دستی معرف فرهنگ و هویت اصیل ایران اسلامی است، از این رو ما باید شرایط را برای معرفی و خرید گردشگران تسهیل کنیم که عرضه آن در تأسیسات گردشگری به این مهم کمک خواهد کرد.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تأکید کرد: عرضه و فروش صنایع‌دستی در تأسیسات گردشگری علاوه بر این رونق صنایع‌دستی و گردشگری را نیز در پی خواهد داشت.

همچنین سمیه روانخواه مسئول دبیرخانه شهرجهانی گوهرسنگ‌ها در این جلسه گفت: خرید سوغات بیش از 10هزار میلیارد تومان و 20 درصد از سبد خرید گردشگران را شامل می‌شود.

او افزود: براساس پژوهش‌های انجام شده بررسی انگیزه‌های سفر به مشهد، ۳۷ درصد با انگیزه زیارت و خرید بوده است و فقط یک درصد از افرادی که سفر کرده‌اند خرید نکرده‌اند.

روانخواه یادآور شد: صنایع‌دستی هویت بخش جغرافیایی است که مسافر با آن سفر کرده و در طول زمان ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

او با بیان این‌که بخش بزرگی از اقتصاد مشهد وابسته به صنایع‌دستی است، تصریح کرد: زیور آلات سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی، چرم دست‌دوز، نقش دوزی و پرچم دوزی، سفال سرامیک منبت چوب و حجاری سنگ پر رونق‌ترین رسته‌های صنایع‌دستی مشهد است.

مسئول دبیرخانه شهرجهانی گوهرسنگ‌ها گفت: میزان مصرف نقره در گارگاه‌های مشهد سالانه ۳۶ تن است، هم‌چنین در مشهد بیش از ۶ تن فیروزه و ۹ تن عقیق تراش و فرآوری می‌شود.

او هم‌چنین به مزیت‌های فروشگاه‌های صنایع دستی اشاره و تصریح کرد: گردشگران تمایل دارند که در نزدیک‌ترین مکان به حرم مطهر رضوی مستقر شوند و این فروشگاه باعث می‌شود تا اعتماد به اصالت کالا در هتل به وجود امده و به راحتی صنایع دستی را به عنوان سوغات خرید کنند.

همچنین سیدامیر حسین‌ امیرکلالی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این جلسه گفت: در تلاش هستیم که پلی برقرار کنیم بین صنایع‌دستی و گردشگری و شرایطی را فراهم کنیم که صنایع‌دستی بدون واسطه به گردشگران برسد.

او افزود: فروش صنایع‌دستی ظرفیت اقتصادی کمتر مورد استفاده در تأسیسات گردشگری است که می‌تواند به اشتغال و درآمدزایی برای آن‌ها کمک‌کند.

کلالی حوزه صنایع‌دستی مشهد را فعال عنوان کرد و گفت: در مشهد چهار هزار مجوز صنایع‌دستی برای کارگاه‌های انفرادی، گروهی، صنعتگران و پشتیبان صادر کرده‌ایم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403102401388
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha