به گزارش میراث آریا، محمدمهدی زارعی در آیین آغاز به کار لوکوموتیو اختصاصی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) اظهار کرد: لوکوموتیو اختصاصی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) نخستین لوکوموتیو ساخت داخل است که وارد سیستان و بلوچستان میشود.
سرپرست ادارهکل راه آهن جنوب شرق افزود: اتصال بندر چابهار به شبکه راهآهن و امتداد آن تا پایانه میلک - سرخس سبب افزایش ظرفیت تخلیه بار در بنادر چابهار، تقویت و رونق کریدور ترانزیتی شمال – جنوب و کریدور شرق کشور، توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق شرقی کشور میشود.
او بیان کرد: کریدور شمال- جنوب، مهمترین حلقه تجارت آسیا و اروپا است که شاخصه آن نسبت به سایر مسیرها از نظر زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه ۳۰ درصد ارزانتر است.
زارعی ادامه داد: کریدور شمال- جنوب از هند شروع و پس از گذر از ایران و سایر کشورها به روسیه میرسد، مسافت ۶ هزار و ۹۴۸ کیلومتری، زمان در نظر گرفته شده برای این کریدور ۱۹ روز است.
او تصریح کرد: مسیر رایج برای ترانزیت کالا از بمبئی به مسکو یک مسیر دریایی وجود داشت که از دریای عمان آغاز و از خلیج عدن، دریای سرخ، دریای مدیترانه، دریای شمال و دریای بالتیک میگذشت و حدوداً ۴۵ روز به طول میانجامید.
او خاطرنشان کرد: تقریباً ۴۰۰ پروژه راه و راه آهن در کریدور شمال- جنوب قرار دارد که پروژه راه آهن چابهار – زاهدان و پروژه راه آهن رشت- آستارا مهمترین پروژههای حوزه حمل و نقل ریلی جهت رونق این کریدور محسوب میشود.
سرپرست اداره کل راه آهن جنوب شرق گفت: بندر چابهار به عنوان تنهاترین بندر اقیانوسی کشور، نزدیکترین بندر برای دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به آبهای آزاد است، کریدور شمال – جنوب که درحال حاضر از بندر بمبئی آغاز و از طریق دریا به بندرعباس درجنوب ایران متصل میشود؛ با طرح توسعه سواحل مکران و افزایش ظرفیت تخلیه بنادر چابهار، رونق اقتصادی و اشتغالزایی را به دنبال دارد.
انتهای پیام/
نظر شما