کوشش شهرداری قم برای احیای محورهای تاریخی رها شده

مدیرعامل سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر، با اشاره به این که تمام فضاهای فرهنگی و تاریخی شهر را مدنظر قرار داده‌ایم، گفت: بعضی محورهای فرهنگی و تاریخی که رها شده بودند، نیز درحال تقویت هستند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا خاکی اظهار کرد: ساماندهی پیرامون حرم مطهر و بافت‌های فرسوده نیازمند همراهی گروه‌های اجتماعی است.

مدیرعامل سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر، با اشاره به این که شهرسازی در ۱۵۰ سال گذشته با محوریت حرم مطهر بوده است، گفت: به همین منظور تمام بافت‌های میانه و فرسوده پیرامون حرم مطهر شکل‌گرفته است.

او با بیان این که از سال ۱۳۹۵ این سازمان تغییر رویکرد داشته است، بیان کرد: در این رویکرد جدید، سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر بیش‌تر در عرصه تسهیل‌کننده وارد شده است.

او با اشاره به این که ۱۰ طرح پیرامون حرم طراحی شده است، خاطرنشان کرد: با هماهنگی مدیریت استان، برنامه‌ریزی برای این ۱۰ طرح انجام شده است و هشت مورد در دستور کار قرار دارد.

خاکی با تأکید بر این که دستگاه‌های گوناگون در این طرح‌ها فعالیت دارند، گفت: فاز ۵ بلوار عمار یاسر، دروازه‌ری، چهل‌اختران، صحن شرقی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، باغ‌مزار قبرستان نو، ساماندهی گیت امنیتی حرم مطهر و ... در دستور کار قرار دارد.

او با اشاره به این که در موضوع آرام‌سازی و ساماندهی فضاهای پیرامون حرم مطهر، پیاده‌رو سازی بلوار ارم انجام ‌شده است، افزود: همچنین ساماندهی میدان شهید مطهری به ‌عنوان نخستین میدان نوین (مدرن) شهر انجام ‌شده است.

او با بیان این که برای احیای بافت فرسوده نیازمند ابزارهای متنوعی هستیم، تصریح کرد: زائران بسیاری به قم می‌آیند؛ اما تنها حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) و مسجد مقدس جمکران را می‌شناسند که کوشش کردیم، محورهای تاریخی را نیز به زائران معرفی کنیم.

مدیرعامل سازمان بهسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر، با بیان این که ایجاد دفاتر تسهیل‌گری در محله دروازه‌ری انجام ‌شده است، گفت: اعتقاد داریم، شهر یک موجود زنده است و این زندگی به اهالی محلات مرتبط است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111000638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha