قصه «اسعدنظام» در فهرست میراث ناملموس ثبت شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی افزود: قصه «اسعدنظام» به‌همت دفتر آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی ناملموس و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در فهرست میراث ناملموس ثبت شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، حسین محمودی گفت: داستان اسعدنظام یکی از مهم‌ترین نمونه‌های ادب شفاهی استان مرکزی است که ریشه در واقعه‌ای تاریخی دارد.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی در ادامه افزود: اسعدنظام یکی از ایلخانان ایل شاهسون بغدادی ساوه بوده است که حدودا ۱۲۰ سال پیش در یک روز تابستانی در اثر حادثه سیل، او، فرزند خردسالش، پسر و عروس برادرش جان خود را از دست می‌دهند. پس از این حادثه باتوجه به تاثیر عمیقی که این حادثه بر اذهان ایل شاهسون بغدادی داشته است، شرح ماجرای سیل و قربانی‌شدن اسعدنظام توسط شاعری به نام قلیخان زرگر به نظم کشیده می‌شود.

محمودی گفت: از آن‌ پس این داستان غم‌انگیز به یکی از داستان‌های اصلی و بومی استان مرکزی تبدیل می‌شود که روایت آن تا به امروز ادامه دارد.

او در ادامه افزود: ثبت این اثر معنوی بررسی در خصوص ویژگیی‌های زبانی، تکنیک‌های روایی و همچنین حفظ این اثر برای نسل‌های بعدی در برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی قرار گرفت.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1402122401533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha