در سال جاری به ترتیب اولویت و در ادامه مرمت های قبل از محل اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای ( اعتبارات استانی ) سال 1391،محوطه سازی بخشی از دامنه ی ضلع جنوب غرب بنای بوذرجمهر قاینی از جمله این اقدمات می باشد.

در حاشیه‌ی جنوب شهر قاین و بر دامنه‌ی رشته‌کوه قهستان، مقبره‌ای قرار دارد که متعلق به یکی از عرفای نام‌دار،‌ سیاستمدار و شاعر قرن چهارم و پنجم هجری قمری است.

به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی، بنای زیبای مقبره بزرگمهر قاینی بر اساس شواهد موجود از بناهای ساخته شده در قرن 6 و7 هجری قمری می‌باشد.

سرپرست اداره‌میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان قاینات گفت: در سال جاری به ترتیب اولویت و در ادامه مرمت های قبل از محل اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای ( اعتبارات استانی ) سال 1391،محوطه سازی بخشی از دامنه ی ضلع جنوب غرب بنای بوذرجمهر قاینی از جمله این اقدمات می باشد.

 علی صرافیان  افزود: این بنا به شکل چهارطاقی با گنبدی بر فراز ایوان‌ها ساخته شده است. طاق ایوان‌ها به شکل کلیل اجرا شده اما جرز اصلی طاق‌ها به صورت نیمه‌ بیضی باز کار شده و با استفاده از پوشش کاذب به شکل کلیل درآمده‌ است. در تزیین داخلی بنا از گچ استفاده شده و نوع کاربندی پیشانی ایوان‌ها به شکل طاق جناقی اجرا شده‌است. تزیینات گچ‌کاری زیر گنبد یکی از زیباترین بخش‌های بنا محسوب می‌شود که لچکی‌های 4 به 8 آن دارای مقرنس‌ها و گچ‌بری‌های بسیار هنرمندانه است.

وی ادامه داد: در صفه‌ی شرقی مقبره اتاق‌های بسیار جالبی وجود دارد که یکی از آن ها دارای گنبد زیبای سنگی است. مصالح به کار رفته در ساخت این بنای باشکوه سنگ، گچ و آجر می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: در کنار مقبره بزرگمهر قاینی درخت کهنسال بنه‌ای وجود دارد که زیبایی این بنا را به عنوان یکی از تفرجگاه‌ها و مکان‌های دیدنی شهر قاین دوچندان کرده است.

لازم بذکر است: بنای مقبره بزرگمهر قاینی با شماره 2759 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری می‌باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 139205155

برچسب‌ها