استقبال کم نظیر فعالین گردشگری سلامت جهت حضور در نمایشگاه گردشگری

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استقبال کم نظیر فعالین بخش خصوصی جهت حضور در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران را نشان از عزمی جدی به منظور تحول و توسعه در این حوزه خواند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرتضی رحمانی موحد طی دیدار با جمع کثیری از فعالین حوزه گردشگری سلامت گفت: استقبال قابل توجه فعالین این بخش به منظور معرفی ظرفیت های حوزه سلامت در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران در تاریخ 23 لغایت 26 بهمن ماه جاری و نیز پیگیری مطالبات متعدد به منظور از میان برداشتن موانع توسعه توسط بخش خصوصی سبب تحرک و تقویت حوزه سیاست گذاری بخش دولتی خواهد شد که بی شک این پیوند و تعامل حاصل، دستاوردهای قابل توجهی را به همراه خواهد آورد.    

وی با بیان اینکه در فاز نخست ساماندهی حوزه گردشگری سلامت نیاز به تفاهم و تعامل فرابخشی میان نهادهای متولی دولتی دیده می شد؛ افزود: بر مبنای این نیاز توافق نامه ای  بین چهار دستگاه متولی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری،  وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و وزارت امور خارجه و سازمان نظام پزشکی به  امضاء رسید و قرار بر این شد که وظایف حاکمیتی به طور عام بر عهده سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قرار گیرد.

وی در تشریح وضعیت گردشگری سلامت در کشور با بیان اینکه وقتی فرد بیمار به همراه خانواده اش با هدف درمان به سفر می پردازد گفت: بحث بیمارستان و فرآیند طبابت تنها بخشی از فرایند سفر است و بخش دیگری از این اقدام سرگرمی ، بازدید و روان درمانی خود بیمار و همراهان اوست به همین منظور گردشگری سلامت  به سه بخش گردشگری پزشکی (Medical tourism) ، گردشگری طبیعت درمانی (Natural curative Tourism)  و گردشگری تندرستی (Wellness Tourism) تقسیم شده است.

رحمانی موحد همچنین با اشاره به وجود ظرفیت های متعدد و حجم سنگین سرمایه گذاری های مورد نیاز در حوزه گردشگری سلامت؛ اظهار کرد: بر مبنای نیاز مذکور هم اکنون در حال تدوین سند ملی گردشگری سلامت هستیم  که در آن موضوعات متعددی از جمله درمان، اصول پزشکی و ضوابط فنی مورد نیاز دیده شده است.

معاون گردشگری همچنین با اشاره به تقاضاهای متعدد صورت گرفته از سوی دفاتر خدمات مسافرتی به منظور دریافت مجوز فعالیت یادآور شد: در راستای پاسخ دهی به این خلاء نیز شیوه نامه صدور گواهینامه صلاحیت حرفه ای گردشگری سلامت تدوین و به  تصویب رسیده است تا بر اساس آن یک پزشک به عنوان مسئول فنی دفتر مربوطه بتواند پاسخگوی مشکلات پیش آمده در طول فرایند درمان باشد .

این مقام مسئول با اشاره به جمع حاضر؛ انگیزه بخش خصوصی به منظور تغییر در این حوزه را قابل توجه خواند و گفت: برای به فعل رساندن ظرفیت های موجود نیاز است به فوریت بسته های سرمایه گذاری به متقاضیان سپرده شود و همزمان با آن به امر بازاریابی نیز توجه گردد.

وی با بیان اینکه به منظور رفع چالش ها، راهکارهای متعددی پیشنهاد شده است؛ گفت:  ایجاد صندوق تعامل، تشکیل کنسرسیوم به منظور تبدیل امکانات کوچک به بزرگ با تقویت مالی و محتوایی بخشی از راهکارهای در حال بررسی به شمار می آید که بی شک با حضور شایسته فعالین بخش خصوصی در نمایشگاه بین المللی گردشگری به نتایج قابل اتکایی ختم خواهد شد.  

وی در پایان گفت:  از آنجائیکه گردشگری سلامت تا 90 درصد وابسته به بخش خصوصی است و پزشکان و سرمایه گذاران  اصلی ترین سرمایه این حوزه به شمار می آیند؛ لذا طبق برنامه ریزی مدون نشست های لازم به منظور ورود به فازهای اجرایی در دستور کار قرار خواهد گرفت. 
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    


انتهای پیام/

کد خبر 1393111531