جایگاه سازمان‌های غیردولتی در حوزه گردشگری

وقتی از گردشگری سخن می‌گوییم چندمعنا و تصویر ذهنی برای عموم مخاطبان تداعی می‌شود. ازجمله یکی از این معانی، نهاد اداری متولی گردشگری استان است. دیگری، بخش خصوصی فعال در حوزه‌ی گردشگری مانند هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، سفره‌خانه‌ها و... است. که این دیگری، بخش قابل‌توجهی از تأسیسات و جوامع تا سمن‌ها را شامل می‌شود. معنای سوم، صاحبان داشته‌ها و سرمایه‌های گردشگری در حوزه‌های سه‌گانه‌ی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که تاکنون کم‌تر با این گروه روی سخن بوده است.

جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و صنایع‌دستی در مناطق مختلف استان گلستان وجود دارند؛ هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در روستاها و مناطق کوچک؛ جاذبه‌های تاریخی و مواریث فرهنگی در جای‌جای استان؛ به‌راستی مدیریت این جاذبه‌های انبوه و پرشمار در اختیار چه کسانی قرار دارد و باید داشته باشد؟
قوه‌ی مجریه، نهادی به نام انجمن‌های میراث‌فرهنگی را تا درون روستاها به ریاست دهیاران تعریف کرده؛ اما به نظر می‌رسد این کفایت نکند و بایستی روی سرمایه‌ی اجتماعی گسترده و پرانگیزه‌ای به نام سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد و غیردولتی\"NGO\") در حوزه‌های سه‌گانه‌ی مذکور برنامه‌ریزی بیشتری کرد.
بر این اساس، طبق مفاد مندرج در آیین‌نامه‌ی اجرایی تأسیس و فعالیت سازمان‌های غیردولتی مصوب هیئت‌وزیران(شماره27862/ت31281هـ مورخ 1384/5/8)، با موضوع ثبت، راه‌اندازی و اداره تشکل‌های مردم‌نهاد، قانون برنامه‌‌ی پنجم توسعه‌ی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور برای بهره‌‌مندی از ظرفیت‌های مردمی و غیردولتی در برنامه‌های اجرایی حوزه‌‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی(ابلاغی مقام معظم رهبری) و فرمایش‌های رییس‌جمهور بر پررنگ شدن نقش و کارکرد تشکل‌های مردم‌نهاد در تصدی‌های دولتی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان اقدامات، فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های قابل‌توجهی را در این حوزه به سرانجام رسانده است.
با این تفاصیل، ادعای درستی خواهد بود که سال 98 را سال به بار نشستن برنامه‌های مذکور در حوزه‌ی سمن‌های گردشگری بدانیم و بنامیم. سمن‌های حوزه گردشگری استان نیرو و سرمایه‌ی انسانی سرشار و پرانگیزه و پرانرژی هستند که به‌ویژه در سال جاری، اداره‌کل میراث‌فرهنگی گلستان را همراهی کردند و در حوزه‌ی تصدی‌گری تا آن اندازه که مقدور است برنامه‌ها و فعالیت‌های این اداره‌کل را برعهده‌گرفته‌اند.
امروزه به دلیل گسترش معضل‌ها و پیچیدگی‌های ناشی از دنیای جدید دیگر دستگاه‌های اجرایی حتی اگر هم بخواهند نمی‌توانند از پس حل تمام مشکلات برآیند. بدین‌جهت، سمن‌ها می‌توانند در کنار دولت به نقش‌آفرینی در راستای کمک در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... بپردازند و این اعتقاد امروز در اداره‌کل میراث‌فرهنگی گلستان وجود دارد که موجب شکل‌گیری ارتباط تنگاتنگ این اداره‌کل با سازمان‌های مردم‌نهاد شده است.

*مسئول کاخ‌موزه گرگان و مدرس حوزه ارتباطات

انتهای پیام/

کد خبر 1398102633

برچسب‌ها