کتاب «سیراف تاریخ، توپوگرافی و محیط طبیعی» منتشر شد

کتاب «سیراف تاریخ، توپوگرافی و محیط طبیعی» اثر دیوید وایت هاوس با مشارکت دونالد، اس؛ ویت کام و تی. جی ویلکینسون ترجمه علیرضا انیسی توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد .

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، موسسه ایران‌شناسی بریتانیا بین سال‌های 1966و 1973 در سیراف که شهری مهم در ساحل ایرانی خلیج‌فارس بود در هفت فصل حفاری و بررسی کرد.

سیراف نقش مهمی در شبکه دریایی بازرگانی داشته و تأمین‌کننده محصولات هندی برای غرب آسیا، شرق دور و آفریقای شرقی میان‌سال‌های 800 و 1050 بوده است.

این کتاب مدارک مکتوب درباره تاریخ سیراف، راه‌هایی را که ساکنان از سرزمین‌های پشت ساحل بهره‌برداری می‌کردند و نقش آن‌ها را در بازرگانی اقیانوس هند، تحلیل می‌کند .

این کتاب کاوش‌های انجام‌شده در این محوطه و وسعت کشفیات بازیافتی، شواهد مکتوب مربوط به سیراف، توپوگرافی شهر، زمین‌های پشت ساحل آن، ماهیت سکونت در دره‌های مرتفع مجاور و جایگاه سیراف را درزمینهٔ مای وسیع‌تر تاریخی و جغرافیایی بیان می‌کند .

همچنین نسخه‌های دیجیتالی نقشه‌های اصلی این محوطه در دهه 1970 در پیوست کتاب قرار دارد.

با توجه به اهمیت سیراف پژوهشگاه میراث‌فرهنگی تصمیم گرفت تا این کتاب را از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه کند تا بتواند به‌عنوان منبعی موثق راهگشای پژوهش‌های بعدی در این زمینه باشد .

در مقدمه مترجم به قلم علیرضا انیسی آمده است:

«کتاب حاضر در واقع آخرین نشریه در این زمینه است که با شیوه‌ای جذاب و خواندنی به سه موضوع تاریخ، توپوگرافی و محیط طبیعی سیراف اختصاص دارد و نشان می‌دهد که چگونه عوامل مختلف در پیدایش و تداوم سکونت در این بندر با یکدیگر در تعامل و پیوند بودند.»

ترجمه این کتاب می‌تواند آخرین تحلیل و بررسی مربوط به این کاوش‌ها را در اختیار پژوهشگران قرار دهد تا بتواند با آگاهی از آن‌ها، نه‌تنها اطلاعات خود را تکمیل‌تر کنند، بلکه بتوانند در جهت روشن‌تر شدن تاریخ و تحولات این منطقه مهم با دقت بیشتر فعالیت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1399042237

برچسب‌ها