پرداخت 93میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی در سمنان

معرق، منبت، گره چینی و حجم‌های چوبی، دست‌بافته‌های ظریف، سنتی و رنگین، گلیم، گلیچ و جاجیم، ظروف سفالی، نمد، پارچه قلمکار و… همگی از جمله صنایع‌دستی استان سمنان و تبلور هنر مردم این منطقه است.

هنرصنعتی که به‌واسطه تنوع آب و هوایی در استان سمنان در هر منطقه ویژگی خاص خودش را از نظر نقش، رنگ و کاربرد دارد و این تنوع بر روی ظروف، دست بافته‌ها و اقلام صنایع‌دستی این استان طی هزاران سال نمود پیدا کرده است. 

سفال، سرامیک، گلیم، قلمکار، منبت، معرق، نمدمالی، دست‌بافته‌های سنتی و… از صنایع‌دستی فعال استان سمنان است. پیشینه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در این استان به بیش از 6هزار سال می‌رسد. 

هنر سفال و سرامیک در استان سمنان حدود شش هزار سال قدمت دارد و پیشینه هنر نساجی سنتی، گلیم‌بافی، رودوزی‌های سنتی و منبت چوب در این استان نیز به حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد. 

۲۰ خرداد به عنوان روز جهانی صنایع‌دستی و آغاز هفته صنایع‌دستی در ایران نام‌گذاری شده است و این موضوع بهانه‌ای شد تا اقدامات معاونت صنایع‌دستی سمنان از یک‌سال گذشته تا کنون را مرور کنیم که در ادامه به آن پرداخته می‌شود. 

حمایت از هنرمندان با پرداخت حدود ۹۳ میلیارد ریال تسهیلات

با هدف احیا و ترویج هنرهای سنتی و حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی، حدود ۹۳ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع‌دستی استان در سال گذشته و سه‌ماهه نخست امسال پرداخت شده است. 

صدور ۳۴۳ مجوز مشاغل خانگی

بیش از 4500 هنرمند صنایع‌دستی در استان سمنان مشغول فعالیت هستند و مجوز مشاغل خانگی برای ۳۴۳ نفر از سال گذشته تا کنون صادر شده است. 

صدور ۱۷۱ مجوز چهارگانه صنایع‌دستی

از سال گذشته تا کنون مجوزهای چهارگانه صنایع‌دستی برای ۱۷۱ نفر در استان سمنان صادر شده و ۱۸۱ نفر در دوره‌های عمومی و ۲۹۱ نفر در دوره‌های تخصصی صنایع‌دستی آموزش دیده‌اند. 

هم‌اکنون سه خانه خلاق، چهار فروشگاه فعال، دو بازارچه دائمی و ۱۳ بازارچه موقت صنایع‌دستی در استان فعال است. 

۱۵ میلیارد ریال فروش و صادرات صنایع‌دستی استان

در حال حاضر ۴۸ کارگاه بزرگ فعال صنایع‌دستی در استان سمنان مشغول به فعالیت است و میزان فروش و صادرات صنایع‌دستی استان از سال گذشته تا کنون بیش از ۱۵ میلیارد ریال است. 

۱۸ شرکت تعاونی صنایع‌دستی نیز در استان فعال است. 

دریافت ۱۶ مهر اصالت ملی و ثبت ۲ شهر ملی صنایع‌دستی

هنرمندان صنایع‌دستی استان در سال گذشته موفق به دریافت ۱۶ مهر اصالت ملی شدند و استان سمنان موفق به ثبت ۲ شهر ملی صنایع‌دستی شد. سال گذشته، مهدی‌شهر در رشته شماره‌دوزی سنگسر و کلاته‌خیج در رشته دست‌بافته‌های سنتی (تانه‌بافی) از استان سمنان به‌عنوان شهر ملی صنایع‌دستی ثبت شدند. 

احیای چنگوم‌سازی

یکی از اقدامات شاخص حوزه صنایع‌دستی، احیای رشته‌های صنایع‌دستی و جلوگیری از فراموشی این رشته‌های هنری دست‌ساخت است و در این راستا، رشته چنگوم‌سازی در استان سمنان احیا شد. چنگوم‌سازی یکی از هنرهای اصیل و زیبای شهرستان مهدی‌شهر است. این هنر نوعی ملیله‌کاری نقره است که به عنوان زیور زنانه کاربرد داشته و بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 14010316863382

برچسب‌ها