برگزاری همایش نکوداشت ابن یمین فریومدی در استان سمنان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از برگزاری همایش نکوداشت ابن یمین فریومدی شاعر شناخته‌شده قرن هشتم هجری قمری در استان سمنان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، فرشید فلاح روز یکشنبه 29 خردادماه 1401 در دیدار با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: «در این نکوداشت دو نشست عمومی و علمی برگزار می‌شود.»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان خواستار تلاش برای استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف فرهنگی و علمی در این خصوص شد و پیشنهاد برگزاری این نکوداشت توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان را ارائه کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان نیز با اشاره به اهمیت ابن یمین فریومدی گفت: «ابن یمین بزرگ‌ترین قطعه‌سرای ایرانی است که آرامگاه او در فریومد و در جوار مسجد جامع تاریخی فریومد واقع شده است.»

امیر کرم‌زاده افزود: «آرامگاه ابن یمین فریومدی نیز در انتهای روستا قرار دارد و معماری آرامگاه شش‌گوش است و سنگ آرامگاه این شاعر توانمند و نامی نیز به صورت شش ضلع کوچک طراحی و بر روی آن مطالبی در خصوص این شاعر بزرگ نوشته شده است.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان نیز با اشاره به اهمیت ابن یمین فریومدی گفت: «روستای فریومد به دلیل وجود مسجد جامع فریومد، آرامگاه ابن یمین فریومدی و ... پذیرای گردشگران است.»

امیر فخرالدین محمود بن امیر یمین‌الدین طغرایی مستوفی بیهقی فریومدی مشهور و متخلص به «ابن یمین»، یکی از شاعران ایران در سده هشتم هجری قمری است. پدرش ترک‌نژاد بود و در زمان سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) در روستای فریومد ساکن شد.

قطعه‌های ابن یمین به سبب برخورداری از اندرز، طعن و طنز رواج و شهرت بسیار یافت و بر زبان شعر دوستان جاری شد.

میامی شرقی‌ترین شهرستان استان سمنان و در ۲۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان و در محور تهران - مشهد واقع است. آرامگاه ابن ‌یمین در ۱۰۵ کیلومتری شمال شرقی میامی در انتهای روستای فریومد قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 14010329863932

برچسب‌ها