بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی جواد واحدی معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شامگاه چهارشنبه اول تیرماه 1401 در جلسه اعطای این سند که با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر انجام شد، گفت: «طی حدود یک سال گذشته در حوزه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اقدامات خوبی انجام شده است.»
معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی افزود: «برنامههای خوبی برای توسعه گردشگری و صنایعدستی بهویژه مبتنی برفعالیتهای دانشبنیان پیشبینی و انجام شده که میتواند در شناساندن این صنعت در دنیا بسیار موثر باشد.»
واحدی با اشاره انتصاب شهردار مشهد به عنوان دبیر شهر جهانی گوهرسنگها اظهار کرد: «حمایت مدیریت شهری بهویژه در حوزه گوهرسنگها میتواند کمک زیادی به این برند جهانی داشته باشد.»
او یادآور شد: «ایران دارای ۱۱ شهر و روستای جهانی شامل تبریز، اصفهان، شیراز،لالجین، کرمان ، آباده ،زنجان ،مریوان و روستاهای خراشاد و قاسم آباد و کلپورگان است و مشهد نیز در سال ۱۳۹۵ این عنوان جهانی را کسب کرده است.»
همچنین در این جلسه سید جواد موسوی مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی گفت: «از حدود 300 رشته صنایعدستی فعال در کشور حدود 85 رشته در خراسان رضوی فعال است که 20 رشته مربوط و مرتبط با زیارت است.»
او افزود: «دبیر خانه شهر جهانی گوهرسنگ ها از سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرده و تاکنون اقدامات چشمگیری در حوزههای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد.»
موسوی تصریح کرد: «این اقدامات شامل ایجاد دو موزه تخصصی گوهرسنگ، ساخت و راه اندازی هنرستانهای تخصصی در این حوزه، ایجاد آکادمیها و لابراتوارهای تخصصی و مراکز علمی پژوهشی از جمله زیر ساختهایی است که پس از جهانی شدن مشهد ایجاد شده است.»
او ادامه داد: «برگزاری تورهای تخصصی جمو توریسم مانند دشت عقیق بایگ و... نیز پس از جهانی شدن به شکل تخصصی راهاندازی شده است، امتیاز تاسیس اولین مرکز نوآوری زیورآلات که از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری بعد جهانی شدن به مشهد اعطا شده است.»
موسوی اظهار کرد: «در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از نگین کشور در مشهد استفاده و بر روی رکاب نشانده میشود، استاندارد تراشی گوهرهای قیمتی حرکتی رو به جلو پس از جهانی شدن مشهد بوده است.»
آمادگی کمک به تولید اشتغال در زمینهٔ سنگهای قیمتی را داریم
همچنین شهردار مشهد در این جلسه گفت: «معتقدم مشهد ظرفیت تولید اشتغال بسیاری در حوزه سنگهای قیمتی دارد و براین اساس آمادگی کمک به میراث فرهنگی برای راهاندازی کارگاههای خانگی برای زنان سرپرست خانوار را داریم.»
سید عبدالله ارجائی افزود: «جهانی بودن مشهد موضوعی بدیهی است اما آنطور که باید، به آن پرداخته نشده است.»
او یادآور شد: «در مشهد مضجع شریف حضرت رضا(ع) با بیش از یکمیلیون مترمربع فضای زیبا و نورانی که 24 ساعته در طول سال درهای آن به روی مردم باز است و زائران در آن تکریم میشوند و اینیکی از بزرگترین ظرفیتهای نهتنها مشهد بلکه کشور است.»
ارجائی با بیان اینکه مشهد علاوه براین در حوزه میراثفرهنگی، تاریخی ، گردشگری، معادن و سوغات نیز ظرفیتهای بالایی دارد، اظهار کرد: «حدود 52 درصد از اماکن اقامتی کشور در مشهد وجود دارد که در زمان پیک تنها 80 درصد آن اشغال میشود و این یعنی که در زمان پیک و غیرپیک زیرساخت برای فعالیت وزارت میراثفرهنگی و گردشگری برای افزایش زائر فراهم است.»
ارجائی تصریح کرد: «یکی از اقداماتی که میراث باید انجام دهد این است که از ظرفیت آژانسهای مسافرتی سایر کشورها بهویژه کشورهای مسلمان و شیعه برای آوردن زائر به مشهد استفاده کند.»
شهردار مشهد گفت: «در حوزه معادن از جمله آهن و سنگهای قیمتی مانند فیروزه و.. نیز خراسان رضوی و مشهد ظرفیتهای بالایی دارند.»
ارجائی ادامه داد: «خوشبختانه در حوزه سنگهای قیمتی صنایع پاییندستی مورد نیاز آن تقریبا وجود دارد اما این در بحث آهن و مس زیاد قابلتوجه نیست و بیشتر خام فروشی میکنیم.»
شهردار مشهد به فعالیت هنرمندان صنایعدستی در روستای "پیوه ژن" مشهد اشاره و اظهار کرد: «این روستا حدود شش هزار سال قدمت دارد و بیشتر هنرمندانی که در زمینهٔ جواهرات و سنگهای قیمتی در کشور و مشهد کار میکنند اهل این روستا هستند.»
ارجائی افزود: «جواهرسازی و تراش سنگهای قیمتی هنری ظریف است که میتوان کارگاههای خانگی زیادی را در این حوزه برای زنان سرپرست خانوار ایجاد کرد و در این حوزه وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی میتواند ورود پیدا کند.»
او گفت: «مدیریت شهری نیز آمادگی دارد به سهم خود در این حوزه کمک کند اما نیازمند اقدامات عملی هستیم زیرا معتقد هستیم حوزه سنگهای قیمتی ظرفیت تولید شغل بالایی در استان و مشهد دارد.»
ارجائی افزود: «امیدواریم وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی بهاندازه ظرفیتهای مشهد به این شهر نگاه کند و مشهد را متفاوت با سایر شهرها و استانها ببیند.»
مرکز تجارت سنگهای قیمتی در مشهد ایجاد شود
همچنین مهدی ناصحی نایبرئیس شورای اسلامی شهر مشهد در این جلسه گفت: «شعار دوره ششم مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر «مشهد جهان شهر کرامت و برکت» است و یکی از اقتضائات جهان شهری مقصد بودن است.»
او ادامه داد: «برهمین اساس با توجه به موقعیت معنوی، تاریخی و جغرافیایی مشهد باید مقصد افراد و گروههای مختلف برای اهداف گوناگون باشد که البته نکته کانونی آن زیارت است.»
نایبرئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه از گذشته مشهد مرکز فعالیت در حوزه جواهرات و سنگهای قیمتی بوده است، اظهار کرد: «پیشنهاد میکنم با مشارکت سرمایهگذاران و حوزه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مرکز تجارت سنگهای قیمتی را در مشهد ایجاد کنیم که هم میتواند مقصد گردشگری باشد و هم این تجارت را ساماندهی کند.»
ناصحی تصریح کرد: «اکنون در طبقه دوم بازار رضا(ع) مشهد و بخشهایی دیگر واحدهای تراش و فروش جواهرات بهویژه فیروزه وجود دارد اما میتوان مرکزی با استانداردهای روز ایجاد کرد که میتواند به بحث زیارت و گردشگری نیز که در افق 1420 تلاش داریم آن را به 60 میلیون نفر در سال افزایش دهیم کمک کند.»
او ادامه داد: «حوزه سنگهای قیمتی میتواند زمینه اشتغال کمهزینه و برای نفرات زیاد را در مشهد فراهم کند که شورای شهر آمادگی دارد به تحقق این موضوع کمک کند.»
همچنین در این جلسه معاون وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی سند شهر جهانی گوهرسنگها را به سید عبدالله ارجائی شیرازی شهردار مشهد اعطا کرد.
انتهای پیام/