گردشگری مازندران نیازمند آسیب‌شناسی حرفه‌ای است

استاندار مازندران گفت: «میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران نیازمند آسیب‌شناسی حرفه‌ای است.»

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، سید محمود حسینی‌پور یکشنبه ششم شهریور ۱۴۰۱ در مراسم تکریم و معارفه مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، با بیان اینکه در حوزه میراث‌فرهنگی چند گام بزرگ باید برداشته شود و نیازمند بازتعریف در این حوزه هستیم، گفت: «وضعیت ابنیه مازندران، بازارهای محلی و دیگر موارد باید مورد توجه قرار گیرد.»

استاندار مازندران افزود: «تاریخ مازندران واژه مهمی به ‌نام سوغات دارد. برنج مازندران در داخل کشور برند است اما به‌عنوان سوغات در استان برندینگ نشده است.»

او با بیان این مطلب که گردشگری امروزه به‌عنوان یک امر اقتصادی مهم در دنیا مورد توجه است، یادآور شد: «شهرها و روستاها فضای تجلی حوزه‌های مختلف و بازوی قدرت مدیران محسوب می‌شوند.»

حسینی‌پور با اشاره به اینکه صنعت گردشگری پس از صنایع خودرو سازی، غذا و معادن چهارمین صنعت مهم معرفی شده است، گفت: «باید در درجه اول یک آسیب‌شناسی کاملا حرفه‌ای از عملکرد این اداره‌کل در استانی با ظرفیت‌های بسیار بالای طبیعی، دریایی، بوم‌گردی و…، صورت بگیرد و ارزیابی شود سهم مازندران از درآمد گردشگری و تسهیلات بانکی چگونه است.»

استاندار مازندران ادامه داد: «اولویت اول استان مازندران، کشاورزی است چرا که امنیت غذایی در ۱۵ سال آینده در دنیا مانند امنیت موشکی و نظامی مهم است. ۱۲درصد محصولات غذایی کشور را مازندران تامین می‌کند و این خطه مقام اول کشور را در بخش کشاورزی دارد.»

او خاطر‌نشان کرد: «باید در کنار توسعه کشاورزی به صنعت گردشگری استان هم‌ توجه و مواهب طبیعی در استان را احیا می‌کردیم. بیش از  ۹۰۰ آب‌بندان در استان داریم که می‌توانستیم برای اشتغال‌زایی از آن استفاده کنیم.»

استاندار مازندران گفت: «مازندران سند آمایش سرزمینی گردشگری ندارد در حالی که ما به عنوان یکی از بهترین نقاط طبیعی جهان شناخته شده‌ایم و از نزدیک بودن دریا، جنگل و‌ جلگه که مورد توجه گردشگران خارجی است به نحو احسن برای توسعه استفاده نکردیم.»

او با اشاره به این موضوع که باید از حضور مافیای فساد در گذشته در صدور مجوزها جلوگیری کنیم، خاطرنشان کرد: «در میانکاله یک اتفاق برای پرندگان می‌افتد، تمام دنیا بلند می‌شوند؛ چرا نتوانستند این صنعت را متحول کنند؟»

حسینی‌پور گفت: «در عید نوروز سال‌جاری ۲۲میلیون نفر گردشگر به استان سفر کردند، ۳۲هزار میلیارد مسافران در این استان دستگاه کارتخوان کشیدند که مبلغ آن از اعتبار سفر رئیس‌جمهوری به مازندران بیشتر بوده است.»

او افزود: «اولین حکومت علویان در این استان تشکیل شد چقدر بقعه و امامزاده در مازندران داریم و چقدر از ظرفیت گردشگری موجود استفاده می کنیم؟ متاسفانه هیچ استفاده‌ای نبرده‌ایم.»

این مقام مسئول یادآور شد: «تولیدات فاخر صنایع‌دستی ایران در فرانسه و انگلیس مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما متاسفانه ما صنایع‌دستی تولیدی چندانی در مازندران نداریم. در استان مشکل چوب داریم چرا که چوب‌های مازندران با قاچاق در تهران و شهرهای دیگر به فروش می‌رسند، اما ما نتوانستیم زمینه‌ای فراهم کنیم که  تولیدات قابل ارائه‌ای صادر کنیم.»

گردشگری باید در جامعه آموزش داده شود

صادق برزگر مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران در این گفت: «یکی از دغدغه‌های بنده توسعه گردشگری استان مازندران با توجه به ظرفیت‌های بسیار بالای گردشگری این منطقه است.»

او با بیان اینکه حضور بیش از ۲۰ میلیون گردشگر در سال، ۵۲ رشته صنایع‌دستی و 2800 اثر میراثی گواه این واقعیت است، افزود: «مازندران از منحصربه‌‌فردتربن استان‌ها در گردشگری و دارای مهد میراث‌فرهنگی ملموس در کشور است اما علیرغم این همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها، نتوانسته سهم قابل توجه‌ای در اقتصاد استان داشته باشد.»

برزگر در ادامه گفت: «مازندران از نظر ظرفیت گردشگری از آنتالیا بهتر است اما سهم استان تنها ۱۰۸هزار گردشگر خارجی است که عموما از کشورهای اطراف و عراق هستند.»

او با بیان اینکه چرا با وجود ظرفیت‌های طبیعی، گردشگری مازندران در کشور از سهم بالایی برخوردار نیست و مدیریت در بخش گردشگری سلیقه‌ای است، افزود: «یکی از ضرورت‌های مهم توسعه گردشگری استان داشتن فهم و دانش گردشگری است که باید در جامعه آموزش داده شود.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه برخی از پرونده‌های گردشگری چند سالی است که در بروکراسی اداری معطل هستند، گفت: «ایجاد بانک اطلاعاتی ظرفیت‌های استان و شهرستان‌ها در حوزه گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی است.»

او افزود: «جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده، استفاده از مشوق‌های سرمایه‌گذاری، برند‌سازی ظرفیت‌های گردشگری، حمایت از استارت‌آپ‌های گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی را از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل برشمرد و گفت: «تلاش می‌کنیم مشکلات درون سازمانی را کمر‌نگ کنیم.»

آیین غبار روبی مزار شهدا و  بازدید از دبیرخانه ساری پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۲ از دیگر مراسم این روز بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1401060648295

برچسب‌ها