گردشگری مذهبی در گیلان

گردشگری مذهبی در سطح بین‌المللی به عنوان مفهومی مطرح است که ریشه در حفاظت از آرمان‌های توسعه پایدار دارد. اشتغال و کارآفرینی توسعه جوامع محلی و منطقه‌ای از اثرات این نوع گردشگری است.

جهانگردی پدیده‌ای است قدیمی که همواره در جوامع انسانی وجود داشته و به تدریج با گذر از مراحل مختلف تاریخی به موضوعی فنی، اقتصادی و اجتماعی بدل شده است. صنعت گردشگری بخش‌های متعددی را در بر می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین آن‌ها «گردشگری مذهبی» است.

گردشگری مذهبی در سطح بین‌المللی به عنوان مفهومی مطرح است که ریشه در حفاظت از آرمان‌های توسعه پایدار دارد. اشتغال و کارآفرینی توسعه جوامع محلی و منطقه‌ای از اثرات این نوع گردشگری است. تمامی ادیان و مذاهب در سراسر جهان دارای اماکن شاخص و منحصربه‌فرد و رسوم مخصوص به خود را دارند که به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری آن‌ها تبدیل شده است. در این بین دین اسلام و مسلمانان نقش پر اهمیتی در این رشته از گردشگری دارند. آیین بزرگ حج، زیارت اماکن مقدس و وجود مراسم‌های عزاداری یا جشن‌های مذهبی مسلمانان از بزرگترین رویدادهای گردشگری مذهبی در جهان هستند.

مشاهده آداب و سنن اسلامی که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ادیان الهی بشمار می‌رود، همیشه مورد توجه گردشگران خارجی بوده است.

در استان گیلان هم وجود بیش از ۹۰۰ بقعه، این استان را به قطب گردشگری مذهبی در کنار بهره مندی از طبیعت زیبا و آب و هوای مطلوب، تبدیل کرده است، زیرا استان گیلان به‌ دلیل مهاجرت سادات علوی در قرن‌های اولیه ورود اسلام به ایران و خصوصا به گیلان و همچنین اراداتی که مردم گیل به سادات داشتند، به برکت انوار بقاع متبرکه امامزادگان و دوستاران اهل بیت(ع) منور است.

دیلمیان به دلیل موقعیت طبیعی قلمرو خود که دارای راه‏‌های صعب العبور و کوه‌های بلند و جنگل‌های انبوه بود و نیز ‏با پایداری و استقامت و دلاوری مردان سلحشور خویش ‏توانستند تا ۲۵۰ سال بعد از حمله اعراب به ایران در برابر لشکریان ‏مقتدر خلفای بغداد مقاومت و از ورود آنان به سرزمین خویش ‏جلوگیری کنند. در این زمان سرزمین سرسبز گیلان و دیلمان، مأمن و ‏پناهگاه علویان ستمدیده‌ای شد که به سبب جور و ستم ‏خلفای بغداد و کارگزاران آنها، مأوا و مسکن خود را رها ‏ساخته و فرار کرده بودند.

مهاجرت سادات علوی به نقاط امن دیلمان و طبرستان ‏علت‌های مختلفی داشت؛ از جمله در این مناطق بدلیل ‏موقعیت جغرافیایی خاص، وقوع جنگ، لشکرکشی و ‏تصرف در آن از سوی خلفای جور امکان‌پذیر نبود و از طرفی ‏هم مردم در انتخاب دین و مذهب در مناطق حکومت حاکمان ‏محلی تا حدودی آزادی داشتند.

از سویی دیگر، مردم دیلمان خصوصا سرداران دیلمی که ‏عباسیان را دشمن می‌دانستند، با پناه دادن سادات علوی، آنان را ‏تحت حمایت خویش قرار می‌دادند و وسایل زندگی و ‏معیشت آنان را فراهم می‌ساختند. پناهندگان و سادات جلیل ‏القدر نیز بر اثر معاشرت با مردم دیلمان، آن‌ها را تحت تأثیر قرار ‏دادند و با تعالیم دین مبین اسلام آشنا ساختند.

وجود زیارتگا‌ه‌های متعدد در گیلان نشان می‌دهد که ‏این سرزمین همواره مورد توجه امامزادگان و سادات علوی بوده ‏است و مردم نوع دوست گیلان نیز آن‌ها را حمایت و پشتیبانی ‏می‌کردند و امروز نیز آرامگاه آنان مورد احترام و زیارتگاه مردم ‏این سامان است.

امامزاده هاشم، نگینی که در جوار سپیدرود می‌درخشد

بقعه متبرک امامزاده هاشم واقع در۳۰ کیلومتری جنوب رشت و از نوادگان امام موسی کاظم«ع»است که با قرارگیری در ورودی مرکز استان همچون نگینی سبز در جوار رود همیشه جاری سپیدرود می‌درخشد و همواره مورد توجه مردم بومی و مسافران قرار دارد.

فاطمه اخری؛ خواهر تنی امام غریب

مرقد این بانوی بزرگوار از قرن‌های پیش تاکنون از معرفی در بین شیعیان و مسلمانان آن‌طور که در خور شان ایشان است، پوشیده مانده و تعداد کمی از شیعیان و حتی مردم کشور و استان‌های همجوار گیلان از وجود مرقد ایشان در رشت باخبر هستند.

آستان مقدس سیدجلال‌‌الدین اشرف؛ چهارمین مرقد مذهبی ایران

سید ابراهیم المرتضی الاصغر ملقب به جلال الدین اشرف(ع)، پسر امام موسی كاظم(ع)، برادر امام رضا (ع) و عموی امام محمد تقی (ع) است که مرقد ایشان در ۳۵ کیلومتری شهر رشت قرار دارد؛ شهرستان آستانه اشرفیه بخاطر وجود این بقعه، چهارمین شهر مذهبی ایران به شمار می‌آید.

بقعه شیخ زاهد گیلانی در لاهیجان

این بنای تاریخی در بیرون شهر لاهیجان و در روستای شیخانه ور، بر سر راه لاهیجان به لنگرود و بر دامنه کوه واقع شده است. مسیر زیبایی که در نهایت به گنبد هشت ترک فیروزه‌ای این بقعه تاریخی ختم می‌شود، خود با جاذبه‌هایی شعف انگیز چون مزارع برنج، جنگل و رودخانه احاطه شده است.

شیخ تاج‌الدین ابراهیم ملقب به شیخ زاهد گیلانی از عرفا و دراویش بزرگ و از استادان شیخ صفی‌الدین اردبیلی است.

بقعه دوازده‌‌تن روستای ملاط در لنگرود

بقعه دوازده‌تن ملاط، مدفن ۱۲ امامزاده از سادات کیایی است که بر بخش شرقی گیلان حکومت داشتند و چون موطن سادات کیایی ملاط بود، به سادات ملاطی نیز معروف هستند؛ بنای این بقعه متبرکه در روستای ملاط رانکوه از توابع شهرستان لنگرود واقع شده است؛ در داخل بقعه، مزار فرزندان امام زین‌العابدین«ع» و امام محمدباقر«ع»در دو ردیف قرار دارد.

امامزاده ابراهیم(ع)؛ معروف به «ابوالفضل گیلان»

یکی از مشهورترین بقاع متبرکه استان گیلان، بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم(ع) است که در شهرستان شفت قرار دارد. بقعه امامزاده ابراهیم«ع» در منطقه‌ای خوش آب و هوا در دل جنگل‌های شفت که به فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر شفت قرار دارد. براساس شجره‌نامه موجود، امامزاده ابراهیم«ع» از فرزندان امام موسی کاظم(ع) است که در روستای طالقان شهرستان شفت قرار دارد.

معماری خاصی که باعث شهرت جهانی این منطقه شده است. ساختمان‌های تا شش طبقه که تنها مصالح به کار برده در آن چوب است پذیرای میهمانان و گردشگران در منطقه‌ای ییلاقی و با طبیعتی تحسین برانگیز است و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

مردم گیلان به خصوص غرب گیلانی‌ها عقیده‌ای وافر به این مکان دارند و آن را ابوالفضل گیلان نامیده‌اند. منطقه امامزاده ابراهیم(ع) که در فصل تابستان مسافران زیادی را به این مکان می‌کشاند، به یک قطب اقتصادی برای منطقه و استان تبدیل شده است، به طوری که سالانه هزاران نفر از این مکان دیدن می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 14010616709266

برچسب‌ها