درگز؛ سرزمین مدافعان استقلال ایران

این شهرستان نقش بسزایی در نشر و تکوین علوم و استقلال ایران در طول تاریخ داشته است و از این شهر به‌عنوان، مدافعان استقلال ایران یاد می‌کنند، چرا که در سه برهه حساس تاریخ استقلال ایران مدیون این خطه است.

در زمان حمله اسکندر و جانشینان او یعنی دولت سلوکیان که حدود صد سال سعی در  هلنیسم کردن (دوران هِلِنی از لشکرکشی‌های اسکندر به شرق آغاز می‌شود و از فتوحات او تا استقرار سلطه روم تا آسیای صغیر و مصر به طول می‌انجامد (از قرن سوم قبل از میلاد تا اول میلادی)) ایران را داشتند، فرهنگ و تمدن ایرانی رنگ یونانی مآبی را می‌گرفت، در این زمان اشکانیان یا پارتیان که خاستگاه اصلی‌شان درگز، نسا و ابیورد بوده از این خطه قد علم می‌کنند و حکومت سلوکیان را سرنگون و دامنه امپراطوری ایران را تا مرزهای دریا سیاه مجدد بدست می‌آورند و اسامی شهرها و مکان‌ها را به دوره هخامنشی برمی‌گردانند و شهر درگز که یادگار تیرداد اول اشکانی است، تیرداد به دلیل تعصبات ملی و میهنی شهری به یاد داریوش هخامنشی می‌سازد، به‌نام دارگرد یا داریوش‌گرد که بعدها در تلفظ خراسانی بنام دارگرذ یا درگز معروف می‌شود. 

دوم در دوره امویه که هسته اولیه سیاه‌جامگان به رهبری ابومسلم خراسانی از مرو، ابیورد و سرخس تشکیل می‌شود و علیه تبعیض نژادی و قومی امویان قیام می‌کنند و حکومت منحوس اموی را ساقط و عباسیان را به‌دلایلی سرکار می‌آورند.

سوم در دوره حکمرانی شاه سلطان حسین صفوی که ایران عملا در آستانه تجزیه قرار گرفته است و محمود افغان شرق را ضمیمه افغانستان و عثمانی تا قزوین چشم طمع دوخته بودند، در این برهه حساس نادرشاه افشار از این خطه قد علم می‌کند و ضمن بیرون راندن حاکمان قلابی از تجزیه شدن ایران جلوگیری می‌کند و پرچم بزرگ‌ترین امپراطوری اسلامی را از اینجا به اهتزاز در می‌آورد. 

در قرن معاصر نیز در جریان جنگ تحمیلی توان عملیاتی و نظامی ما مدیون رشادت‌های فاتح خرمشهر امیر سپهبد شهید صیاد شیرازی بوده که در این خطه نشو و نما پیدا کرده بود.

موقعیت درگز

شهرستان درگز از جمله شهرهای شمال استان خراسان است که از شمال به جمهوری ترکمنستان و از شرق به شهرستان مشهد، از جنوب به شهرستان‌های چناران و قوچان و از مغرب به شهرستان قوچان محدود است.

وسعت آن ۴۱۹۴ کیلومتر مربع معادل ۴/۱ درصد مساحت کل استان است. درگز در فاصله ۱۳۱ کیلومتری شهر قوچان و ۲۶۵ کیلومتری شهر مشهد قرار گرفته‌ است. ارتفاع آن از سطح دریا ۴۸۰ متر این شهرستان با جمهوری ترکمنستان حدود ۱۵۵/۲۵ کیلومتر مرز مشترک دارد. شهرستان درگز عمدتاً کوهستانی است و فقط دشت درگز در میان رشته کوه‌های هزار مسجد پست و هموار است.

مشاهیر و مفاخر درگز

از مشاهیر و مفاخر این منطقه در حوزه عرفان ابوسعید ابوالخیر و بزرگ‌ترین قصیده سرایی تاریخ ادبیات ایران انوری ابیوردی و متکلم جهان اسلام علامه عبدالکریم شهرستانی صاحب کتاب الملل و نحل  می‌توان نام برد که همه از این خطه بوده کو نقش به‌سزایی در نشر و تکوین علوم داشته‌اند. 

اقلیم ویژه درگز

شهرستان درگز در بین ده‌ها شهرستان این استان موقعیت سوق الجیشی و اقلیمی ویژه‌ای دارد و از آن به‌عنوان شهرستان چهار فصل به‌دلیل ارتفاع از سطح دریا یاد می‌شود. پست‌ترین نقطه این شهرستان کمرگ لطف‌آباد است که حدود ۳۳۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بالاترین نقطه آن دره سرسبز و مصفا و مشجر دربندی - ریشخوار است که حدود ۱۲۵۰ متر ارتفاع از سطح دریا دارد. در چنین اقلیمی،  تنوع آب و هوای و گیاهی و جانوری، ظرفیت‌ها و زیبایی‌های خاصی را به اکوتوریسم منطقه اهدا می‌کند به‌گونه‌ای که درجه دما در شمال شهرستان که به‌صورت دشت است در ماه‌های تیر و مرداد به حدود 40 تا 46 درجه می‌رسد در حالی که در سمت جنوب که کوه‌های هزارمسجد احاطه کرده و داری ارتفاعات بلندی است.

دمای هوا در این موقع از سال از ۳۲ درجه تجاوز نمی‌کند و به همین دلیل است حدود 20 ایل از عشایر کرد منطقه از اوایل اردیبهشت به سمت کوهپایه‌های رشته کوه هزار مسجد و کماس مهاجرت و زندگی کوچ‌نشینی را تا سرآمدن گرما یعنی اوایل شهریور در این ارتفاعات می‌گذرانند. از شگفتی‌های دیگر این تنوع آب و هوای این است که  اواخر اردیبهشت میوه‌هایی هم‌چون  زردآلو و انگور خلیلی و هلو  و ... در منطقه دشتی یعنی لطف‌آباد کام مردم شهر را شیرین می‌کند و در این بازه زمانی شکوفه‌های زردآلو، گیلاس و سیب در منطقه مرتفع شهرستان یعنی دهستان میانکوه را شاهد هستیم و این محصولات در اواخر مردادماه به مرور وارد میدان بارها و بازار مصرف شهر می‌شود. مردم منطقه شکرگزار این موهبت الهی بوده و از قدیم این شهرستان را چهار فصل می‌گویند که دارای مواهب خدادادی است.

سیمای گردشگری شهرستان به‌گونه است که در کمربند سبز شمال خراسان رضوی قرار گرفته و هر ساله بخاطر جاذبه‌های طبیعی هزاران مسافر و گردشگر را به‌سوی خود جذب می‌کند. اهم این جاذبه‌ها  دره پر آب درونگر با شالیزارهای خیره‌کننده و دره ارغوان، تفرجگاه امام قنبر و پارک ملی تندوره با دره معروف چهلمیر، دره زنگلانلو و ارتفاعات الله اکبر و از همه جذاب‌تر به‌خصوص در  ماه‌های شهریور و مهر و آبان دره مشجر و  پرآب و مصفای دربندی - ریشخوار که جز دهستان میانکوه بوده و از آن به‌عنوان قطب باغداری استان به ویژه پرورش سیب درختی یاد می‌شود.

امسال به دلیل شهرت عام و خاص سیب دربندی جشنواره‌ای از سوی فرمانداری درگز و ادارات و نهادهای متولی تحت عنوان جشنواره سیب میانکوه به‌مناسبت هفته گردشگری در هشتم مهرماه برگزار می‌شود تا ظرفیت‌های این منطقه به‌ویژه در بحث گردشگری معرفی و مدنظر واقع شود.

انتهای پیام/

کد خبر 14010628770954

برچسب‌ها