مراسم بزرگداشت مسجد تاریخانه دامغان

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: هم‌زمان با سالروز ثبت ملی تاریخانه، مراسم بزرگداشت مسجد تاریخانه دامغان برگزار شد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مجتبی اکبرپور روز یکشنبه 18 آذرماه 1401 گفت: در این مراسم از کتاب تاریخ و حفاظت معماری مسجد تاریخانه دامغان تألیف علیرضا انیسی نیز رونمایی شد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در این مراسم به خصوصیت ممتاز تمدنی دامغان اشاره کرد و گفت: دامغان سه دوره تاریخی را پشت سر گذاشته و برای وجود مسجد ارزشمند تاریخانه در این شهر خدای بزرگ را شاکریم.

علی‌اکبر علیزاده‌برمی‌ افزود: درصدد هستیم با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان سمنان، فرآیند ثبت تاریخانه در فهرست میراث جهان اسلام و میراث جهانی یونسکو را با تدوین طرحی جامع، سرعت ببخشیم.

فرماندار شهرستان دامغان نیز در این مراسم گفت: تاریخ دامغان و میراث گذشتگان این شهر سرشار از نقاط عطف و درخشان است.

مهدی بندرآبادی به قدمت بالای کهن شهر دامغان اشاره و تأکید کرد: محققان، علاقه‌مندان به تاریخ، فعالان اجتماعی و دستگاه‌های دولتی در حوزه میراث‌فرهنگی تکالیف و وظایف زیادی بر دوش خود دارند و باید برای حفظ و معرفی بناهای تاریخی تلاش‌های بیشتری انجام دهند.

امام‌جمعه و رئيس شورای فرهنگ عمومی دامغان در این مراسم با اشاره به پیشینه تاریخی 7هزار ساله دامغان، گفت: تاریخانه دامغان به‌عنوان مسجد پایگاه ارتباط با خداست و سامان‌دهی مساجد نشانه ایمان به خدا و روز قیامت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن رستمیان توجه ویژه مسئولین به میراث فرهنگی شهر دامغان را خواستار شد و ابراز امیدواری کرد با همراهی و همدلی بیشتر گام‌های مهمی در جهت حل مشکلات آثار و بناهای تاریخی دامغان برداشته شود.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر، آموزش و پروش و دانشگاه دامغان برنامه‌های دیگری از جمله مسابقه عکاسی و خبرنگاری پویش مسجد تاریخانه، تهیه مستند جاذبه‌های گردشگری دامغان و ارسال ‌کلیپ معرفی تاریخانه در فضای آموزشی شاد برگزار شد.

مجتبی اکبرپور خواسته مردم دامغان را ثبت جهانی تاریخانه عنوان کرد و ادامه داد: امیدواریم با ایجاد کارگروهی متشکل از مسئولان و گروه‌های مردمی، اقدامات مثبتی در راستای حفظ و معرفی ارزش‌های تاریخانه در جهان به‌عنوان نماد تمدن و تدین دامغان انجام شود.

مسجد تاریخانه دامغان در پانزدهم دی‌ماه ۱۳۱۰ به شماره ۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401101886336

برچسب‌ها