تعزیه و شبیه‌نامه شهادت امیرکبیر در دامغان اجرا شد

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از اجرای تعزیه و شبیه‌نامه شهادت امیرکبیر در دامغان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مجتبی اکبرپور امروز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت: این تعزیه به مناسبت سالروز شهادت میرزا تقی‌خان فراهانی معروف به امیرکبیر با هنرنمایی گروه تعزیه‌خوانی جانان علمدار کربلا به اجرا درآمد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان به شهادت امیرکبیر در ۲۰ دی‌ماه ۱۲۳۰ خورشیدی در کاشان به دستور ناصرالدین‌شاه اشاره کرد و افزود: نام امیرکبیر یادآور اصلاح، پیشرفت، شایستگی و وطن‌پرستی است و عزل و قتل او از خاطرات تلخ در حافظه تاریخی ایران است.

او ادامه داد: تعزیه یکی از نمادهای هنرنمایشی ایرانی به‌حساب می‌آید که به‌عنوان میراث معنوی ایران در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

اکبرپور آثار ایرانی ثبت‌شده در فهرست میراث ناملموس یونسکو را نمایانگر فرهنگ و اندیشه مردمان ایران‌زمین در جهان دانست و اظهار کرد: نمایش ملی و مذهبی تعزیه را می‌توان به‌عنوان یکی از غنی‌ترین جنبه‌های فرهنگی، ملی و مذهبی در ایران و میراث‌دار بسیاری از عناصر فرهنگی ایران در طول تاریخ معرفی کرد.

او تصریح کرد: اجراهای تعزیه سرشار از نمادگرایی، قوانین، رمزها و نشانه‌های مخصوص تعزیه است که توسط تماشاگران ایرانی قابل‌درک است و معمولاً بدون هیچ نور و تزئینی روی صحنه اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011021863799

برچسب‌ها