جلسه هماهنگی جشن ثبت جهانی پرورش کرم ابریشم در لنگرود برگزار شد

مدیرکل‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از برگزاری جلسه هماهنگی جشن ثبت جهانی میراث ناملموس پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم در فرمانداری لنگرود خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، ولی جهانی چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ با اعلام این خبر گفت: جلسه هماهنگی برگزاری جشن ثبت جهانی میراث ناملموس پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی با حضور نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و شهرداران شهرستان لنگرود، رئیس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان و مسئول پژوهش و مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی ،گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان صبح امروز در محل فرمانداری برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان افزود: مطابق با برنامه‌ریزهای صورت پذیرفته، جشن ثبت ملی و جهانی ابریشم ایران یازدهم اسفند ماه سال جاری با حضور جمعی از مقامات کشوری و استانی و سفرای کشورهای حاشیه دریای خزر در شهرستان لنگرود محل دانشکده پرستاری برگزار می‌شود.

جهانی در ادامه از ثبت جهانی صنعت پرورش کرم ابریشم ایران خبر داد و اظهار کرد: در هفدهمین نشست کمیته بین المللی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که در شهر رباط مراکش برگزار شد، پرونده صنعت نوغانداری یا همان پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی به عنوان بیست و یکمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس چند ملیتی با همکاری کشورهای افغانستان، ایران، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به ثبت جهانی رسید.

او گفت: نام ایران در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی حفاظت از میراث‌فرهنگی ناملموس در تولیدات سنتی ابریشم در کنار شش کشور دیگر ثبت جهانی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی گیلان، پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی را شامل مجموعه‌ای از شیوه‌های دانش سنتی، مهارت‌ها و صنایع‌دستی مربوط به کاشت و پرورش درختان توت، پرورش کرم ابریشم و تولید نخ‌های ابریشم برای بافندگی دانست.

جهانی، گیلان را یکی از استان‌های پیشرو کشور در صنعت نوغان و تولید کرم ابریشم دانست و ادامه داد: نقوش دست بافته‌های سنتی گیلان مانند چادر شب بافی و رشتی دوزی برگرفته از نقوش هزاران ساله سفالینه های تپه های مارلیک رودبار است که نشان از توجه مردم این استان به هنر دارد.

او اضافه کرد: در این نشست در ارتباط با برنامه‌های جشنواره نیز بحث و گفتگو شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011126709188

برچسب‌ها