جشنواره فرهنگی پیشواز نوروز در آستانه اشرفیه برگزار شد

جشنواره فرهنگی پیشواز نوروز با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، فرماندار، بخشدار و مسئولین شهرستانی در روستای سیاهکوچه آستانه اشرفیه برگزار شد.

به‎ گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومي اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، ولی جهانی پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ گفت: جشنواره فرهنگی‌ آیین استقبال از نوروز به همراه پخت سمنو در روستای سیاهکوچه آستانه اشرفیه برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‎‌دستی استان گیلان در حاشیه برگزاری جشنواره سمنو گفت: از ابتدای امسال بدلیل جذابیت‌های آئینی، بومی و محلی، جشنواره‌هایی با محوریت محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی، آئین‌های بومی و بازی‌های محلی برنامه‌ریزی شد که جشنواره چای در املش، بهارنارنج در لنگرود و کومله، نیشکر در صومعه‌سرا برخی از آنها بوده است.

جهانی با یادآوری این موضوع که از ابتدای امسال نزدیک به ۸۵ میلیون مسافر و گردشگر به استان سفر کرده‌اند و اینک با برگزاری جشنواره‌های پرنشاط مهیای میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی می‌شود، افزود: جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی یکی از روش‌های مناسب برای ایجاد جاذبه‌های گردشگری و توزیع گردشگران در سطح استان در ایام مختلف سال است.

سمنو پزان آستانه اشرفیه با همکاری فرمانداری، بخشداری بخش مرکزی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، شورای اسلامی و دهیاری سیاهکوچه با برپایی غرفه‌های پخت و عرضه سمنو، اجرای موسیقی سنتی ساز و سورنا، آئین نوروز خوانی، آئین عید بری، آئین هفت سین بران و اجرای نمایش های آئینی و برپایی نمایشگاه های صنایع دستی سوغات محلی برگزار شده است.

گیلان با پیشینه‌ای کهن سرشار از آئین‌ها و مراسمی است که هر یک در فصل، زمان و مکان خود اجرا می‌شود و نشانگر فرهنگی کهن است و امروز بر اساس تعاریف جدید گردشگری این آئین‌ها با تمام داشته‌هایش عاملی در راستای توسعه این صنعت نوپاست و آئین سمنوپزان با همه آئین‌های اجرا شده در آن شاد باشی برای بهار و جشن نوروز است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011219709734

برچسب‌ها