رونمایی از اثر هنری «فردوسی پاکزاد» با حضور قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی

همزمان با بزرگداشت روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی اثر هنری با عنوان «فردوسی پاکزاد» باحضور قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور و رئیس سازمان فرهنگی اکو و سرکنسولگری‌های کشورهای فارسی زبان و سایر مقامات وشخصیت‌های علمی و فرهنگی رونمایی شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، «فردوسی پاکزاد» توسط رضا فردوسی هنرمند معاصر خلق شده است.

رضا فردوسی خالق این اثر هنری در حاشیه این مراسم گفت: این اثر با الگو پذیری از آرایه‌ها و نگاره‌های مکتب‌های نقاشی هرات ‌و اصفهان و همچنین الگوپذیری از تذهیب قرآن منسوب به مبارک‌شاه که مربوط به دوره ایلخانی که اوج خلاقیت در هنر تذهیب بوده خلق شده است.

این هنرمند معاصر هدف از خلق این اثر را  معرفی شخصیت فردوسی و شاهنامه با تکیه بر سنت و مکتب‌های نگارگری در دوران‌های شکوهمند تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی که اوج آن مکتب‌های نگارگری هرات و اصفهان است، برشمرد.

همچنین سید هاشم حسینی مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی آرامگاه فردوسی در معرفی استاد رضا فردوسی خالق اثر بدیع «فردوسی پاکزاد» گفت: این هنرمند نقاش، طراح سنتی و تذهیب‌گر ، سال‌های متمادی را برای مطالعه و پژوهش و مطالعات تطبیقی مکتب‌های هنری شرق و غرب و سیر تطور و تحول هنرهای اسلامی و ایرانی به خصوص هنرهای کتاب‌آرایی صرف کرده است.

او افزود: در تمامی مکتب‌های هنری رایج غرب رد پای هنرهای اسلامی و ایرانی وجود دارد که متاسفانه فضای غرب‌زده دانشگاه‌های هنر باعث شده است که هنرهای اصیل ما که ریشه در اعتقادات و باورها عمیق به اسلام و ارزش‌های اسلامی و ایرانی دارد، نادیده گرفته شود.

حسینی یادآور شد: استاد رضا فردوسی از جمله هنرمندانی است که سعی در حفظ و اشاعه ومعرفی مکتب‌ها وشیوه‌های نگارگری و تذهیب وخوشنویسی با تکیه بر ریشه‌های عمیق و اصیل فرهنگی و تاریخی دارد.

رضا فردوسی تاکنون ده‌ها اثر در زمینه خوشنویسی، کتابت، نگارگری و تذهیب خلق کرده‌ که اثر «فردوسی پاکزاد» آخرین اثر هنری اوست.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020225770789

برچسب‌ها