تی‌تی کاروانسرا در انتظار ثبت جهانی/ واگذاری به بخش خصوصی برای توسعه گردشگری و موزه‌ای

مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در آستانه روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی از پروژه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری منطقه سیاهکل بازدید کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402 در بازدید از تی‌‌تی کاروانسرا گفت: مجموعه تاریخی تی‌تی کاروانسرا در ۱۸ کیلومتری شهر سیاهکل، در داخل روستای بالا رود واقع شده است که از موقعیت جغرافیایی بسیار ارزشمندی برخوردار بوده و در حدفاصل رودخانه و کوه در مسیر جاده قدیمی(جاده شاه عباسی) که از سمت سیاهکل به دیلمان عبور می‌کند، قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با بیان اینکه این بنای با ارزش به عنوان یکی از کاروانسراهای شمال کشور ضمیمه پرونده ثبت جهانی کاروانسرای ایرانی شده است، اظهار کرد: پرونده این کاروانسرا در شهریور ماه سال‌جاری در کشور عربستان «شهر ریاض» مطرح و در لیست میراث جهانی قرار گرفته و به ثبت می‌رسد.

او افزود: وزارت میراث‌فرهنگی، برای واگذاری تی‌تی کاروانسرا به بخش خصوصی به منظور توسعه گردشگری به صورت اقامتی و موزه‌ای به زودی فراخوان خواهد داد.

جهانی در ادامه از بازگشایی غار میلاش به مدت ۳ تا ۴ روز در روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی خبر داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با بیان اینکه غار میلاش یکی از غارهای طبیعی و جوان است که در سنوات گذشته مورد شناسایی و بازدید قرار گرفته است، گفت: چون برای حفاظت و زیرساخت گردشگری این غار با مشکل مواجه هستیم، دهنه غار را بسته‌ایم.

جهانی یادآور شد: اگر سرمایه‌گذار خوب پیدا شود می‌توانیم این غار را واگذار کرده و به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در ادامه از هزینه ۲۰۰ میلیون تومانی میراث‌فرهنگی برای محوطه‌سازی و سنگفرش غار میکال از محل اعتبارات سال ۱۴۰۱ برای محوطه‌سازی و سنگفرش آن خبر داد و گفت: قرار بود این غار توسط دهیاری و شورای اسلامی روستا مورد بهره‌برداری قرار گیرد اما تاکنون هیچ درخواستی از سوی دهیاری و شورای اسلامی برای توسعه گردشگری آن انجام نشده است که بر اساس ضوابط و مقررات میراث‌فرهنگی برای جذب سرمایه‌گذار فراخوان خواهیم داد.

جهانی اضافه کرد: غار میکال در فهرست آثار ملی قرار دارد و متعلق به دوره سلجوقیان است که هم اکنون امکان بازدید آن برای مسافران و گردشگران فراهم شده‌ است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در خصوص غار خرم‌رود نیز گفت: این غار متعلق به دوره اشکانیان است و مستندسازی‌های آن انجام، درب ورودی و تابلوی آن نصب شده است و بخشی از فعالیت‌های باستان‌شناسی نیز در این غار انجام شده است و هم اکنون آماده واگذاری به بخش خصوصی برای توسعه گردشگری است.

او خاطرنشان کرد: نظر ما این است که دهیاری و شورای اسلامی این روستا در آن سرمایه‌گذاری کند اما اگر درخواست ندهد به ناچار به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020227709701

برچسب‌ها