نقش بی‌بدیل موزه‌ها در پایداری جوامع

شعار روز جهانی موزه‌ها در سال‌جاری «موزه‌ها، پایداری، حال خوب» توسط شورای بین‌المللی موزه‌ها (icom) اعلام شده است از آنجایی که موزه ها خاستگاه تجلی فرهنگ و هویت ملی است بی‌شک نمی‌توان منکر نقش بی‌بدیل موزه‌ها در پایداری جوامع شد چرا که موزه ها دریچه از گذشته به آینده بوده و با ارتباط بین نسلی جریان حرکت و ترقی بشریت را در ادوار مختلف ترسیم کرده است.

خراسان از دیرباز بر تارک فرهنگ این مرز و بوم خوش درخشیده و جای جای  این خطه زرخیز به وجود با برکت مضجع  شریف رضوی قطب زیارت اهل  بیت عصمت و طهارت شده است. اگر نیک بنگریم می‌بینیم این دیار در زمینه موزه‌دارای سابقه‌ای درخشان داشته و از ظرفیت موزه برای حال خوب زائران استفاده مطلوب کرده است.

استان خراسان رضوی با ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های فرهنگی و از طرفی حضور زائران و گردشگران دارد، نیازمند تنوع بخشی در حوزه راه‌اندازی و بهره‌برداری از موزه است تا با برنامه‌ریزی بلند مدت به‌حال خوب جامعه و خصوصا زائران کمکی کرده باشد.

در حال حاضر استان خراسان رضوی با داشتن بیش از 90 موزه در شهرستان‌های مختلف بعد از تهران در جایگاه دوم کشور به لحاظ تعداد قرار دارد که البته با توجه به تاریخ این خطه از ایران و نقش تاثیرگذاری که مردم این منطقه درتاریخ و فرهنگ ایران داشته‌اند هنوز هم به موزه‌ها و سایت‌موزه‌هایی نیاز داریم که فرهنگ غنی این منطقه از کشور را معرفی و به مردم ایران و دنیا بشناساند.

اکنون با تغییر شرایط اطلاع‌رسانی و پدیدار شدن رسانه‌های متنوع، مختلف و نوین می‌توان به شناخت بیشتر و بهتر مردم از میراث‌فرهنگی و آثار موزه‌ای امیدوار بود، چرا که با گسترش روزافزون تکنولوژی موزه‌ها نیز به لحاظ شکل، فرم و محتوا تغییر کرده و از موزه‌های شیء محور به موزه‌های روایت و دانش محور تغییر کرده‌اند، اکنون برخی از موزه‌ها به سمت موزه‌های مشارکتی پیش رفته‌اند و با استفاده از تکنولوژِی‌های روز مراجعان می‌توانند در موزه‌ها بازدیدی متفاوت را تجربه کنند.

استان خراسان رضوی با تکیه بر فرهنگ غنی خطه خورشید استفاده از امکانات روز را در دستور کار قرار داده و امیدواریم بتوانیم با استفاده از تکنولوژی‌های روز به معرفی و بازشناسی هویت ایرانی اسلامی خراسان بپردازیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020231770313

برچسب‌ها