دومین جشنواره کوچ بهاره عشایر در رضوانشهر برگزار شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی استان گیلان گفت: ثبت ملی اولین جشنواره کوچ عشایر در استان گیلان در دستور کار قرار گرفت.

به‌گزارش میراث‌آریا و ‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان ولی جهانی در این مراسم ضمن تقدیر از فرماندار رضوانشهر و برگزار کنندگان این جشنواره به دلیل همکاری به عمل آمده در برگزاری جشنواره ای با فرهنگ باستانی« کوچ بهاره» عشایر به عنوان شهرستان پایلوت در گیلان با تایید سخنان فرماندار این شهرستان  از در دستور کار قرار گرفتن ثبت ملی جشنواره کوچ  بهاره عشایر در شهرستان رضوانشهر خبر داد و گفت: طبق بررسی های به عمل آمده از سال ۱۳۸۰ در  شهرستان رضوانشهر بالغ بر ۱۵۵ اثر تاریخی شناسایی شده است .

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی استان گیلان با بیان اینکه این شهرستان حدود ۳ هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد و اولین کاوش های باستان شناسی که در منطقه میان رود و وسکه اتفاق افتاده است مربوط به این شهرستان است، گفت: بخشی از آثار موجود در موزه  باستان شناسی و مردم شناسی رشت مربوط به  شهرستان رضوانشهر است.

ایجاد اولین موزه عشایر گیلان در رضوانشهر

او در ادامه از ایجاد اولین موزه عشایر گیلان در رضوانشهر خبر داد و اظهار داشت: با تلاش های صورت گرفته توسط همکاران و فرماندار رضوانشهر،  اولین موزه عشایر استان گیلان در ساختمان جوان این شهرستان ایجاد شده است که بخشی از آثار این موزه نیز توسط مردم اهدا شده است .

جهانی خاطر نشان کرد: آثاری که در کاوش های این مناطق بدست آمده مربوط به همین دامداران بوده که فرهنگ باستانی دامداری، کوچ عشایر و اصالت خود را حفظ کرده اند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان بیان داشت: قبل از رواج  کشاورزی  و کشت محصولاتی همچون برنج و چای در استان گیلان مردمان این منطقه از طریق پرورش دام امرار معاش می کردند،  از این رو  فرهنگ دامداری در تاریخ و تمدن استان گیلان ریشه دار است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020306709310

برچسب‌ها