کارگاه آشنایی و معرفی صنایع‌دستی برای دانش‌آموزان شهر طبس

کارگاه و نمایشگاه یک‌روزه معرفی تولیدات صنایع‌دستی شهرستان طبس در محل هنرستان فنی و حرفه‌ای امام رضا(ع) طبس برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، در این برنامه که روز شنبه 27 خردادماه 1402 با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد جواد زنجانی امام‌جمعه موقت طبس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن محمدیان مسئول دفتر نهاد امامت جمعه، آقای سید احمد حقانی ثانی معاون سیاسی فرمانداری ویژه طبس، حسنعلی فولادی معاون صنایع‌دستی استان و مدیران ادارات آموزش‌وپرورش و میراث‌فرهنگی شهرستان طبس و جمعی از معلمان و دانش‌آموزان برگزار شد، تولیدات و هنرهای سنتی و صنایع‌دستی شهرستان به نمایش درآمد و تعدادی از هنرمندان صنایع‌دستی شهرستان با اجرای زنده تولیدات و هنر خود را به نمایش گذاشتند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد زنجانی امام‌جمعه موقت طبس این کار را بسیار زیبا و مناسب توصیف کرد و گفت: حفظ و احیای هنر و میراث گذشتگان بسیار ارزشمند و قابل‌ تقدیر است. مردم در گذشته وقت خود را با تولید محصولات صنایع‌دستی پر می‌کردند و قلم‌زنی، فرش و گیوه طبس و سایر هنرها در بین مردم جایگاه خاصی داشت و به‌نوعی همه درگیر و مشغول فعالیت در این حوزه‌ها بودند.

حسنعلی فولادی معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: صنایع‌دستی هر کشوری سفیر فرهنگی آن کشور به شمار می‌رود که علاوه بر ارزش‌افزوده ایجاد شده، ماندگاری بالایی نیز خواهد داشت. مشکل کشور در حال حاضر اشتغال است که سرانه اشتغال در حوزه صنعت میلیاردی است، اما در حوزه صنایع‌دستی با ۱۵۰ میلیون تومان می‌شود یک اشتغال ایجاد کرد که در وضعیت کنونی ارزشمند است.

فولادی افزود: یکی از رسالت‌های جمهوری اسلامی صادرات اعتقادات، فرهنگ و آداب‌ورسوم است، چه چیزی بهتر از صنایع‌دستی که هر جای دنیا باشد، سفیر فرهنگی ما به شمار می‌رود و ماندگاری بالایی نیز دارد.

محمد عرب رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس نیز ظرفیت‌های طبس در حوزه صنایع‌دستی را بسیار متعدد و متنوع دانست و گفت: تکمیل بازارچه دائمی صنایع‌دستی شهرستان و ایجاد بازارچه‌های جدید از اولویت‌های مهم شهرستان است. ضمن اینکه در بحث حمایت از صنعتگران برای راه‌اندازی کارگاه‌های خانگی و تولیدی نیازمند حمایت بیشتر و متناسب با جمعیت شهرستان هستیم.

همچنین در این بازدید در مورد زمینه‌های مختلف ترویج صنایع‌دستی و نیازهای صنعتگران شهرستان با حضور معاون سیاسی فرمانداری بحث و تبادل‌نظر و مقرر شد آموزش‌وپرورش و میراث‌فرهنگی درزمینهٔ آموزش رشته‌های صنایع‌دستی اولویت‌دار و دارای توجیه اقتصادی همکاری بیشتری داشته باشند و تفاهم‌نامه آموزشی منعقد کنند و زمینه فروش محصولات و تولیدات دانش آموزان در نمایشگاه‌ها فراهم شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402032813928

برچسب‌ها