برخورد جدی با تورها و واحدهای اقامتی غیرمجاز

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از برخورد جدی با تورها و واحدهای اقامتی غیرمجاز خبر داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، امیر کرم‌زاده گفت: در راستای هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی برای برخورد قاطع با اقامتگاه‌های بوم‌گردی بدون مجوز و تورهای گردشگری غیرمجاز، جلسه مشترک اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، فرماندهی انتظامی استان سمنان و پنج انجمن حرفه‌ای گردشگری استان سمنان  در روز سه شنبه 20 تیرماه 1402 برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان سمنان با واحدهای اقامتی و تورهای گردشگری غیرمجاز به‌شدت برخورد می‌کند، زیرا عدم اجرای برخی از دستورالعمل‌ها از سوی این واحدها موجب بروز ناهنجاری‌ها در جامعه می‌شود.

کرم‌زاده گفت: اولویت واحدهای اقامتی بوم‌گردی فراهم کردن بهترین شرایط برای اسکان مسافران و تأمین امنیت آنان است، اما برخی از افراد ساکن در واحدهای غیرمجاز با پوشش نامناسب در محیط روستاها، باعث نگاه منفی اهالی روستا به حضور گردشگران و فعالیت واحدهای بوم‌گردی مجاز می‌شود.

او در خصوص تورهای غیرمجاز گردشگری و نحوه فعالیت آن‌ها در فضای مجازی افزود: ضمن شناسایی افراد سودجو در فضای مجازی و معرفی آن‌ها به اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی از فعالیت آن‌ها و برگزاری هرگونه تور غیرمجاز ممانعت به عمل می‌آید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: هرگونه تبلیغات و اجرای تورهای گردشگری با توجه به آئین‌نامه نظارت بر عملکرد دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری مستلزم اخذ مجوزهای لازم از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

کرم‌زاده افزود: آژانس‌هایی که مجوزهای لازم را برای برگزاری تور گردشگری از میراث فرهنگی دریافت نکرده‌اند، از آوردن مسافر به این استان خودداری کنند، زیرا با این تورها به‌صورت قانونی برخورد می‌شود.

او گفت: شناسایی واحدهای اقامتی و تورهای گردشگری غیرمجاز از وظایف انجمن‌های واحدهای اقامتی و دفاتر خدمات گردشگری است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی، ایجاد نشاط اجتماعی در چارچوب قوانین و مقررات از اهداف اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان است.

جلیل موقوفه‌ای فرمانده انتظامی استان سمنان گفت: تورهای گردشگری غیرمجاز که فعالیت آن‌ها در استان باعث هنجارشکنی و عدم امنیت می‌شود، برخورد قانونی و قاطع خواهد شد.

موقوفه‌ای با تأکید بر اینکه استان سمنان در مسیر مسافران و زائران علی ابن موسی‌الرضا(ع) قرار دارد گفت: برای اجرای قانون عفاف و حجاب که جزئی از مطالبات به‌حق مردم است، دستگاه‌های اجرایی و مردم باید همکاری داشته باشند.

او افزود: اجازه نخواهیم داد عده‌ای گردشگر نما با حضور در تورهای و اقامتگاه‌های بوم گردی غیر مجوز، چهره استان مذهبی و شهیدپرور سمنان را در فضای حقیقی و مجازی مخدوش کنند و در این خصوص فرماندهی انتظامی آماده همکاری با میراث فرهنگی استان سمنان است.

فرمانده انتظامی سمنان گفت: این فرماندهی در برگزاری جشنواره‌های گردشگری و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی اعلام آمادگی می‌کند.

موقوفه‌ای افزود: با حضور نمایندگان معرفی‌شده توسط میراث فرهنگی و حضور آنان در پلیس‌راه‌ها برای شناسایی تورهای غیرمجاز، از ورود آن‌ها به استان و مناطق گردشگری جلوگیری به عمل می‌آید.

مهدی ابراهیمیان رئیس انجمن حرفه‌ای رستوران‌ها و مجتمع‌های بین‌راهی گفت: نظارت بر عملکرد تأسیسات گردشگری مجوزدار باعث شده است تا این تأسیسات همواره به سطح کیفی خدمات‌دهی خود توجه داشته باشند.

ابراهیمیان افزود: فعالیت واحدهای اقامتی و تورهای گردشگری غیرمجاز، اثرات جبران‌ناپذیری بر تأسیسات گردشگری دارای مجوز گذاشته است که مقابله با آن باید در اولویت قرار گیرد.

مهدی کردان رئیس انجمن حرفه‌ای هتلداران و مهمان پذیران استان سمنان گفت: استان سمنان با داشتن جاذبه‌های طبیعی و چشم‌اندازهای منحصربه فرد مقصد گردشگران داخلی و خارجی است، اما فعالیت بوم گردی‌های غیرمجاز باعث کم رونق شدن فعالیت مراکز اقامتی دارای مجوز شده و صنعت هتلداری و بوم‌گردی و درنهایت گردشگری استان را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042001813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha