آیین عزاداری 400 ساله در قم برگزار شد/ عزاداری هیئت چهل اختران قم در روز عاشوار

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم از برگزاری آیین عزاداری 400 ساله در شهر مقدس قم خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی جمعه 6 مرداد 1402 با اعلام ین خبر افزود: این آیین که به نام «عزاداری هیئت چهل اختران قم» (سادات) معروف است، هم‌زمان با فرا رسیدن روز عاشورا با حضور جمعی از عزاداران حسینی (ع) در شهر مقدس قم برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، اضافه کرد: آیین عزاداری هیئت چهل‌اختران قم سابقه‌ای 400 ساله در این شهر داردو  به شماره 1500 در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده است.

او افزود: هیئت عزاداری چهل اختران قدیمی‌ترین و بزرگترین هیئت عزاداری قم است که طبق شواهد موجود سابقه عزاداری این هیئت به دوره صفویه می‌رسد.

ارجمندی یادآور شد: این دسته پس از نماز ظهر عاشورا حرکتش را از حرم حضرت موسی مبرقع پسر امام جواد(ع) آغاز و تا حرم مطهر حضرت معصومه، دختر امام موسی کاظم(ع)، را پیاده می‌پیمایند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم خاطرنشان کرد: این مراسم روز جمعه 6 مرداد و هم زمان با فرا رسیدن عاشورای حسینی در قم برگزار شد که مورد استقبال زائران و مجاوران در شهر مقدس قم قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402050700358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha