پایان یک فصل دیگر از مطالعات مردم‌شناسی در شهرستان طبس

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از پایان مطالعات مردم‌شناسی شهر دیهوک و روستاهای اصفهک و نایبند در شهرستان طبس خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب گفت: طبس یک شهرستان وسیع با آبادی‌های زیاد که در گستره وسیعی به مساحت بیش از ۵۷هزار کیلومتر مربع پرو بال گشوده است. آب و هوای آن گرم و خشک است و اکثر آبادی‌های آن در دشت واقع شده است ولی گاهی در همین گستره آب و هوایی گرم و خشک به روستاهایی برمی‌خوریم که آب و هوایی سردسیری دارد و کلاً با آب و هوای کلی شهرستان متفاوت است. رشته کوه شتری که در شرق شهرستان واقع شده است منبع آبی بسیار خوب و مهم‌ترین نعمتی است که خداوند به مردم طبس داده است. این رشته کوه علاوه بر منابع آب، روستاهای‌ییلاقی و آبادی‌های زیادی را که در خود جای داده است. این روستاها علاوه بر تأمین بخشی از نیازهای کشاورزی و دامی شهرستان، یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری طبس نیز به حساب می‌آیند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: مطالعات مردم‌شناسی شامل محیط طبیعی، پوشش گیاهی و جانوری، منابع آب و معدنی، وضعیت اجتماعی و گروه‌های انسانی، بناهای تاریخی و طبیعی، آداب و رسوم، بازی‌های بومی و محلی، محصولات کشاورزی و دامی، راه‌های ارتباطی و سیستم حمل و نقل، تولیدات و محصولات صنایع دستی و... ، زبان و گویش، پوشاک، معماری و سبک ساخت و سازها، خواراک، ادبیات شفاهی و... در مدت حدود سه ماه از محل اعتبارات استانی حوزه پژوهشی شهرستان انجام گرفت.

عرب گفت: مردم‌شناسی یکی از رشته‌های علوم اجتماعی است که رویکرد ویژه‌ای به موضوع فرهنگ و مطالعات فرهنگی دارد. تحولات اجتماعات امروزی تحت تأثیر تغییرات فرهنگی و ابعاد مختلف آن است. در واقع فرهنگ را می‌توان از اساسی‌ترین و مرکزی‌ترین مفاهیم در مردم‌شناسی دانست.

او بیان کرد: مردم‌شناسی با پذیرش این اصل که فرهنگ در ساختارهای اجتماعی نقش مؤثر و تعیین‌کننده‌ای دارد، به مطالعه فرهنگ در جوامع مختلف پرداخته و همواره کوشیده است تا با مطالعه سیر تحول فرهنگ‌، علل تغییرات فرهنگی را بیابد تا کارگزاران متناسب با آن برنامه‌های مورد نیاز را فراهم آورند.

عرب افزود: مردم‌شناسی به زندگی اجتماعی و حیات فکری و فرهنگ بشر با توجه به سیر تاریخی و مناسبات طبیعی و اجتماعی می‌پردازد و ویژگی‌های جسمانی و زندگی فکری و فرهنگی انسان‌های نخستین و جوامع ابتدایی را بررسی می‌کند. می‌توان گفت این علم آینه تمام نمای جامعه معاصر است و می‌تواند علت به وجود آمدن سازمان‌ها و بنیان‌های کهن فرهنگی جامعه بشری را که برخی در جوامع معاصر رایج و برخی دیگر متروک شده‌اند، کشف کند.

عرب همچنین گفت: مطالعات مردم‌شناسی تعدادی از روستاهای شهرستان هنوز انجام نشده که در سال آینده حتماً مورد بررسی قرار خواهند گرفت. پژوهش در زندگی و آداب و رسوم و فرهنگ طبس نیازمند زمان بسیار طولانی است که بتوان از تمام رموز و آداب و رسوم مردم آگاه شد. کثرت آبادی‌ها و تفاوت‌های متعدد فرهنگی در گستره وسیع شهرستان که فاصله دو آبادی آن از شمال تا جنوب حدود ۵۰۰ کیلومتر است، کاری زمان‌بر و طاقت‌فرساست.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051000566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha