مراسم راهپیمایی اربعین یکی از قدرتمندترین نمادهای همبستگی میان جهان شیعه و دیگران

مراسم راهپیمایی اربعین با شرکت میلیون‌ها مسلمان شیعه که هر سال بر تعداد شرکت‌کنندگان آن افزوده می‌شود، یکی از قدرتمندترین نمادهای همبستگی میان جهان شیعه و دیگران است، به‌گونه‌ای که در این مراسم علاوه بر شیعیان، مسلمانان سنی و حتی برخی مسیحیان شرکت دارند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، فریده مجیدی خامنه عضو هیأت علمی پژوهشکده مردم‌شناسی و مدیر گروه اسطوره و آیین  که ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ در دومین نشست همایش«همگام با راهیان اربعین» سخن می‌گفت با بیان این مطلب تصریح‌کرد: امروز سه دهه از جریان دفاع مقدس می‌گذرد و با سقوط حزب بعث، شاهد احیای مراسم راهپیمایی اربعین و حرکت خیل عظیمی از مسلمانان شیعه از ایران و اطراف مرزهای عراق به سمت شهر کربلا هستیم.

او گفت: این مراسم با شرکت میلیون‌ها مسلمان شیعه که هر سال بر تعداد شرکت‌کنندگان آن افزوده می‌شود، یکی از قدرتمندترین نمادهای همبستگی میان جهان شیعه و دیگران است، به‌گونه‌ای که در این مراسم علاوه بر شیعیان، مسلمانان سنی و حتی برخی مسیحیان شرکت دارند.

مجیدی خامنه افزود: رسیدن به کربلا با پیاده‌روی طولانی از نجف یا بصره به قصد کربلا انجام می‌پذیرد و طی آن از زن و مرد، پیر و جوان، اقوام گوناگون، اقشار و فرق مختلف در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند.

او با بیان اینکه در این بررسی سعی می‌شود با توجه به رویکرد آینده‌پژوهی نگاهی تازه به احیای دوباره این مراسم از دیدگاه تصویرسازی فوق فعال داشته باشیم اظهار کرد: روش پژوهش اسنادی و کتابخانه‌ای است و در بیان میزان اهمیت این روند، به تاثیرات پیاده‌روی اربعین در افزایش وزن استراتژیک شیعیان اشاره و مولفه‌های آن معرفی می‌شود.

عضو هیأت علمی پژوهشکده مردم‌شناسی گفت:  نتایج مطالعه نشان می‌دهد تصویرپردازی فوق فعال از آینده براساس رویکرد آینده‌پژوهانه اربعین، یکی از حوزه‌های مورد بحث در آینده‌نگری است. برای چرخش تصویرپردازی به سمت عمل و به واقعیت پیوستن یک تصویر باید آن را با رویکرد بصیرت‌بخش همراه کرد تا از مشروعیت برخوردار باشد و تنها زمینه قابل اعتنا، آینده‌نگری الهی است که منجر به تصویرپردازی بصیرت بخش می‌شود.

در ادامه این نشست فاطمه حداد عادل عضو گروه بافت‌های تاریخی پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی-فرهنگی موضوع آرمانشهر اربعینی و ارتقای انسجام اجتماعی را مطرح کرد و گفت: با توجه به ابعاد مختلف پیاده روی اربعین ویژگی‌هایی از نظام شهری ارائه می‌شود که ضمن تطبیق با سایر الگوهای شهرسازی گذشته و با نگاه کلی به آرمانشهر، مفاهیمی را با خود به همراه بیاورد که به نظر راهگشای زمان امروز ما و منطبق با ساختار فطری بشر و در جهت ارتقاء انسجام اجتماعی باشد.

او تصریح‌کرد: بدیهی است چنین شهری با بهره‌گیری از الگوی مراسم اربعین شهری دارای هویت اسلامی، شیعی و مهدوی است.

حداد عادل افزود:  این مقاله سعی دارد با روش تحلیلی- توصیفی و مبتنی بر مشاهدات میدانی مراسم اربعین حسینی(ع)، ضمن همراهی با جمعیت به بررسی این حرکت عظیم از بعد شهرسازی پرداخته و با توجه به آرمان‌های شهرسازان مختلف، به تبیین مؤلفه‌های ساختار فضایی و نظام شهری در راستای ارتقای انسجام اجتماعی بپردازد.

در ادامه این نشست طیبه عزت‌اللهی نژاد مدیر گروه پژوهشی هنرهای سنتی موضوع«انسان‌شناسی زیبایی‌شناسی بومی؛نقاشی قهوه خانه‌ای به مثابۀ روایتگری ایرانی از وقایع دینی» را به بحث نهاد و سپس تأثیر آیین‌های عزاداری سیاوش پهلوان ایران باستان بر آیین‌های عزاداری امام سوم شیعیان توسط آزاده حیدرپور عضو هیأت علمی پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون بررسی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061400974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha