تقدیر از محققان و مردم‌شناسان کشور/ برپایی نمایشگاه مردم‌شناسی

«همایش روز مردم‌شناسی» به‌منظور گرامیداشت روز ملی مردم‌شناسی و با هدف بزرگداشت جایگاه رفیع مردم‌شناس نخست جهان ابوریحان بیرونی با حضور محققان، مردم‌شناسان و پیشکسوتان حوزه‌های مردم‌شناسی و میراث ناملموس در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه در این مراسم ضمن تشریح درهم تنیدگی و رابطه میان‌رشته‌ای علوم میراثی از پیوند میان مردم‌شناسی و باستان‌شناسی سخن گفت.

او تصریح کرد: رشته مردم‌شناسی به‌عنوان شاخه‌ای از علوم میراثی که می‌تواند به فهم عمیق فرهنگ بسیار یاری رساند در همه حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و میراث ناملموس به‌منظور دستیابی به الگوهای پایدار از توسعه می‌باید مورد توجه قرار گیرد.

محمد میرشکرایی رئیس پیشین پژوهشکده مردم‌شناسی و از پیشکسوتان این رشته در ایران ضمن یادآوری اقدامات ارزشمند مرحوم پرویز اذکایی در معرفی ابوریحان بیرونی به عنوان مردم‌شناس نخست در جهان، جایگاه پژوهشکده مردم‌شناسی در ایران را به عنوان تنها مرکز مطالعات مردم‌شناسی کشور بسیار مهم دانست و خواستار حمایت افزون‌تر از این پژوهشکده در مسیر فعالیت‌های آن شد.

 او ابوریحان بیرونی را حکیمی دانست که در بسیاری از رشته‌ها تراز اول و پیشگام بوده و مردم‌شناسی یکی از آنهاست از اینرو باید وی را نخستین مردم‌شناس جهان دانست.

در ادامه علیرضا حسن‌زاده گفت: پژوهشکده مردم‌شناسی از سال ۱۳۹۲ مراسم بزرگداشت ابوریحان بیرونی را به عنوان مردم‌شناس نخست برپا داشته و از سال ۱۳۹۷ نیز مراسم روز جهانی مردم‌شناسی را برپا می‌دارد.

او افزود: بزرگداشت این روزها برای ما فرصتی در تکریم فعالیت‌های ارزشمند محققان و پژوهشگران کشور در ۲ حوزه مردم‌شناسی و میراث ناملموس است.

در ادامه مراسم که با پخش نماهنگ همراه بود، از بهروز وجدانی، عبدالمجید شریف‌زاده، مرتضی رضوانفر، مریم نعمت‌طاوسی، شبان میرشکرایی و بابک صدیقی محققان برجسته کشور در حوزه میراث ناملموس به واسطه فعالیت‌های ارزشمندشان تقدیر به عمل آمد.

سپس از پوپک عظیم‌پور استاد دانشکده هنر دانشگاه تهران، مهرداد عربستانی دانشیار گروه انسان‌شناسی دانشگاه تهران، حامد وحدتی‌نسب استاد انسان‌شناسی پیش از تاریخ گروه باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس، جبار رحمانی دانشیار پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم، محمد جعفری قنواتی سرویراستار دانشنامه فرهنگ مردم ایران، حمیدرضا دالوند عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، حسین میرزایی عضو هیأت علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی، سمیه کریمی عضو هیؤت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سید هاشم موسوی عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان، هوشنگ عباسی محقق مردم‌شناس و فرهنگ عامه، نادعلی فلاح محقق مردم‌شناس و فرهنگ عامه، عباس تحویلدار کارگردان و عکاس در حوزه مردم‌شناسی، افشین نادری محقق قصه‌های عامیانه، مریم پهلوان شریف محقق حوزه مطالعات دین و امیر هاشمی مقدم عضو هیأت علمی دانشکده میراث‌فرهنگی مازندران، مردم‌شناسان و انسان‌شناسان برجسته کشور به پاس خدماتشان در این حوزه‌ها تقدیر شد.

در بخش دیگری از این مراسم که با همکاری پژوهشکده مردم‌شناسی، موزه ملی ایران، مرکز اسناد و مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه و کانون فرهنگی دایا برگزار ‌شد، نمایشگاه مردم‌شناسی با حضور مصطفی ده‌پهلوان ریاست پژوهشگاه، محمد میر شکرایی پیشکسوت مردم‌شناسی و جمعی از محققان و علاقمندان حوزه مردم‌شناسی و مطالعات میراث ناملموس در ساختمان دوران اسلامی موزه ملی ایران افتتاح شد.

در این نمایشگاه، پوشاک اقوام ایرانی، عروسک‌های اقوام، مجموعه کتاب‌های منتشر شده پژوهشکده مردم‌شناسی از سال ۱۳۶۸ شامل ۲۲۰ کتاب در زمینه‌های مختلف مردم‌شناسی و مجموعه کاردستی‌ها و نقاشی‌های کودکان ایرانی از نقاط مختلف کشور با عنوان گفت‌گو با خدا هفت‌سین دعا به نمایش در آمد و درادامه از مژده مصحفی توانا مدیر کانون هنری دایا و فاطمه طارمی شاعر و مدیر بخش هفت‌سین دعا تقدیر شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062801685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha