۵۸۰ میلیارد ریال سهم مشارکت ذی‌نفعان محلی در مرمت و احیای بناهای تاریخی گناباد خراسان رضوی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان گناباد گفت: سهم مشارکت ذی‌نفعان محلی در مرمت و احیای بناهای تاریخی شهرستان گناباد ۵۸۰ میلیارد ریال از ابتدای سال تا کنون است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی، حمیدرضا محمودی قوژدی امروز با اعلام این خبر گفت: نقش و جایگاه میراث‌فرهنگی چنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در روابط بین‌المللی به عنوان یکی از ابزارهای موثر دیپلماتیک و چانه زنی‌های سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان گناباد ادامه داد: جایگاه ایران در بین تمدن‌های اصلی شکل دهنده و بازیگر جهان به خاطر نقش آفرینی مردمان این سرزمین حائز اهمیت است.

او تصریح کرد: در این راستا یکی از عوامل موثر در اعتلای فرهنگی و حفاظت و حراست از بناهای تاریخی که بخش مهمی از تاریخ و هویت این مرز و بوم را شکل می‌دهد، مردم هستند.

محمودی قوژدی بیان کرد: نقش مردم به عنوان ذی‌نفعان محلی با افزایش حس تعلق خاطر به مواریث فرهنگی در تصمیم‌گیری‌ها ، برنامه‌ریزی‌ها و اجرا در یک تداوم تاریخی حفظ شود.

او ادامه داد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان متولی امر در جایگاه تخصصی نقش سیاستگذاری و راهبری را دارد و تمامی ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی و نیز مردم در حفاظت و صیانت و حراست از آثار تاریخی موثر واقع شوند.

محمودی قوژدی اظهار کرد: اتخاذ راهبرد و سیاست‌گذاری فرهنگی و  آموزشی به‌منظور افزایش مشارکت‌پذیری مردم و نهادهای اجتماعی امری ضروری بوده و به تجربه ثابت شده به هر میزان که مشارکت جمعی بیشتر مورد توجه باشد، موفقیت وزارت میراث‌فرهنگی در تحقق این مهم بیشتر بوده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان گناباد ضمن اشاره به مشارکت مردم در مرمت، حفظ و مدیریت بناهای تاریخی که سیاست مهم و محوری وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۳۳ تفاهم‌نامه اقدام مشترک برای مرمت و احیای بناهای تاریخی و بهسازی تاسیسات گردشگری شهرستان منعقد شده است که در  آثاری از جمله آب‌انبار مسجد جامع کاخک، مقبره دلویی، مسجد دیزق، حوضخانه خواجه بیدخت، بازار تاریخی بیدخت، حمام کلات، خانه و سراچه حاجی معین بیدخت، بقایای معماری قلعه عمرانی، بقایای معماری کوثر بیدخت شروع و مرمت چهارتاقی قوژد مراحل نهایی را سپری کرده و پایاب مسجد جامع بیدخت به اتمام رسیده است.

او ادامه داد: برآورد ریالی این پروژه ها بیش از ۶۳۳ میلیارد ریال است که سهم ادارات و نهادهای دولتی و مردم در مشارکت این پروژه‌ها بیش از ۵۸۰ میلیارد ریال است.

محمودی قوژدری افزود: شهرداری بیدخت با تعریف پروژه‌های هتل بوتیک سراچه حاجی معین با برآورد ۴۰۰ میلیارد ریال، مرمت بازار تاریخی به ارزش ۳۰ میلیارد ریال، بازپیرایی مجتمع بهداشتی و نمازخانه‌ای کمپینگ گردشگری به ارزش یک میلیارد ریال و مرمت آب انبار دو در به ارزش ۷۵۰ میلیون ریال رتبه اول مشارکت در مرمت و احیای آثار تاریخی و بهسازی تاسیسات گردشگری شهرستان را به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی گناباد اظهار کرد: دهیاری روستاهای ریاب و قوژد با مشارکت هر کدام ۲۰ میلیارد ریال رتبه‌های بعدی را در مشارکت مالی برای حفظ و احیای آثار تار یخی دارند.

او گفت: مشارکت مردم و نهادهای دولتی و خصوصی در حفاظت، صیانت، حراست، مرمت، احیا و مدیریت بناهای تاریخی به‌عنوان سیاست مهم و محوری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند عاملی مهم و تاثیرگذار در ایجاد و برقراری توسعه پایدار و رهایی از درآمدهای نفتی باشد.

شهرستان گناباد دارای ۱۷۷ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران و بیش از صدها اثر شناسایی شده و واجد ارزش و نیز ده‌ها جاذبه گردشگری و صنایع دستی منحصربه‌فرد است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070100006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha