گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه آتشکده چهارتاق/ حفاظت از محوطه‌ای تاریخی-اسلامی در فارس

پروژه گمانه‌زنی محوطه چهارتاق از مجموعه محوطه‌های متعلق به دوران ساسانی-اسلامی که در بخش شرقی دشت مرودشت واقع شده به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و با هدف حفاظت و جلوگیری از تخریب به انجام رسید.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، ابوذر توکل سرپرست هیأت باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: طی این برنامه گمانه‌زنی که پیرامون بقایای یک چهارتاقی واقع در شرق مرودشت و 25 کیلومتری جنوب تخت‌جمشید انجام شد، در مجموع 15 گمانه آزمایشی در اطراف محوطه یاد شده ایجاد و از این طریق عرصه اصلی محوطه و نیز حریم آن تقریباً مشخص شد.

این باستان‌شناس افزود: در این راستا، طبق تصاویر هوایی دهه‌های اخیر و نیز تطبیق آن با تصاویر هوایی که در سال جاری از این محوطه تهیه شد؛ بخش زیادی از محوطه چهارتاق توسط کشاورزان و باغ‌داران روستای چهارتاق مورد تخریب قرار گرفته بود، که با برنامه تعیین عرصه و حریم محوطه موردنظر، مباحث حفاظت و نگاهداری آن در اولویت قرار گرفت.

او تصریح‌کرد: محوطه چهارتاق از مجموعه محوطه‌های متعلق به دوران ساسانی- اسلامی است که در بخش شرقی دشت مرودشت واقع شده و علیرغم درجه اهمیت، تاکنون پژوهش مستقلی در رابطه با آن صورت نگرفته است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی با بیان اینکه این محوطه آثار باارزشی شامل بقایای چهارتاقی، تپه‌های اقماری، قلعه و دژ را در دل خویش جای داده است اظهار امیدواری کرد: طی پژوهش‌های آتی، بقایای چهارتاقی نامبرده مورد مرمت قرار گیرد و تپه‌های پیرامون آن نیز به منظور تعیین عرصه گمانه‌زنی شوند.

توکل اظهارکرد: فزون بر این، با توجه به قرارگیری محوطه آتشکده چهارتاق در میان زمین‌های کشاورزی و تهدیدات ناشی از فعالیت‌های کشاورزی، عمرانی و باغ‌داری و نیز جلوگیری از تخریب هرچه بیشتر این محوطه ارزشمند، لزوم اجرای پروژه تعیین عرصه محوطه تاریخی-اسلامی چهارتاق ضروری و حائز اهمیت است.

او در پایان گفت: این پروژه با حمایت مالی و معنوی مجموعه جهانی تخت‌جمشید، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس و با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070500209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha