نشست آموزشی ظرفیت­‌های بیوتکنولوژی در مطالعات باستان‌شناسی برگزار می‌شود

پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در کنار برگزاری نشست آموزشی ظرفیت‌های بیوتکنولوژی در مطالعات باستان‌شناسی، کارگاه بیوآرکئولوژی و نمایشگاهی از دستاوردهای علمی و انتشارات این مرکز را در پنجمین همایش بین‌المللی و سیزدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی برگزار می‌کند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، پرستو عرفان منش مسئول آزمایشگاه فرسودگی زیستی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی و عضو کارگروه ژنتیک باستان و تبار شناسی مرکز پژوهشی ژنتیک انسانی کوثر با اعلام این خبر گفت: همایش بیوتکنولوژی که هر دو سال یکبار به همت انجمن علمی بیوتکنولوژی برگزار می­‌شود را می­‌توان بزرگترین و شناخته شده­‌ترین رخداد علمی کشور در حوزه بیوتکنولوژی دانست که گستره‌ای وسیع از شاخه‌های این علم مهم و آینده‌ساز را پوشش می­‌دهد.

او با بیان اینکه این رویداد علمی 16 تا 18 مهر 1402 برگزار می‌شود، افزود: نظر به تبادلات علمی در سطح داخل و خارج کشور و فعالیت‌های علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نشست تخصصی با عنوان ظرفیت‌های بیوتکنولوژی در مطالعات باستان‌شناختی توسط این مرکز در پنجمین همایش بین‌المللی و سیزدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی برگزار می‌شود.

این کارشناس اظهارکرد: زمینه بیوتکنولوژی مهندسی ژنتیک تکنیک‌هایی مانند ژن درمانی، تکنولوژی DNA نوترکیب و واکنش زنجیره‌ای پلیمریزا را معرفی می‌کند که از ژن‌ها و مولکول‌های DNA برای تشخیص بیماریها استفاده کرده و ژن‌های جدید و سالم را در بدن جایگزین سلول­‌های آسیب دیده می‌کند، لذا با توجه به ظرفیت­‌های بالای این حوزه ژنتیک انسانی و بررسی روند تکاملی انسانی می­‌توان از ظرفیت­‌های این دانش در حوزه مطالعات باستان‌شناسی استفاده کرد.

مسئول آزمایشگاه فرسودگی زیستی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی با بیان اینکه در این رویداد بین‌­المللی، پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نمایشگاهی جانبی را به منظور ارائه دستاوردهای علمی و انتشارات، برای آشنایی شرکت‌کنندگان با این مرکز در نظر گرفته است، تصریح کرد: همچنین در این همایش از مشارکت علمی موسسه باستان­‌شناسی دانشگاه تهران استفاده شده است.

عرفان‌منش گفت: در این نشست تخصصی ظرفیت‌های بیوتکنولوژی در مطالعات باستان‌شناسی، 2 سخنران در بخش بین‌الملل و 7 سخنران تخصصی در حوزه باستان‌شناسی، فارنزیک، مطالعات بیوتکنیکی برروی مومیایی‌ها، بررسی روند تکاملی گیاهان و جانوران، بررسی باستان‌شناسی در آنتروپومتری اجساد مومیایی شده از دیدگاه پزشکی قانونی و ... به بیان مواردی در این حوزه خواهند پرداخت.  

او افزود: همچنین در قالب 4 سخنرانی موضوعات کاربرد روش­‌های نوین بیوتکنولوژی از لحاظ آزمایشگاهی، تحلیل­‌ها و آنالیز­های به دست آمده برروی نمونه‌­های باستانی بررسی می‌شود.

عضو کارگروه ژنتیک باستان و تبار شناسی مرکز پژوهشی ژنتیک انسانی کوثر با اشاره به برگزاری یک کارگاه آموزشی با عنوان بیوآرکئولوژی (با رویکرد مطالعات باستان جانورشناسی) با همکاری و مشارکت موسسه باستان­‌شناسی دانشگاه تهران در این رویداد اظهار کرد: با توجه به توانمندی‌های علمی و فرهنگی موزه‌­ها، برگزاری یک نشست تخصصی در حوزه مرمت و بیوتکنولوژی در مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعد آباد از جمله برنامه­‌های دیگر این همایش است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070900569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha