حفاظت و معرفی یادمان‌های معماری و باستان‌شناسی دوره گلدن هورد/ مستندنگاری و حفاظت از میراث سنگی در پارسه

مدیر مرکز تحقیقات معماری و مرمت دانشگاه دولتی معماری و مهندسی کازان گفت: معماری شهرهای گلدن هورد که در مدت زمان کوتاهی پدید آمد و با فروپاشی دولت به همان سرعت از بین رفت، منعکس کننده فرآیندهای فرهنگی جهانی است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، دومین نشست تخصصی کنفرانس بین‌المللی «تبادل تجربیات حفاظت و مرمت در ایران و روسیه» با مدیریت تاتیانا چرنیایوا رئیس انجمن مرمتگران روسیه برگزار و در آن موضوعات «حفاظت و معرفی یادمان‌های معماری و باستان‌شناسی دوره گلدن هورد»، «حفاظت و باززنده‌سازی میراث تاریخی و معماری مجموعه برج‌های جمهوری چچن فدراسیون روسیه» و «پژوهش، مستندنگاری و حفاظت از میراث سنگی در پارسه (آرامگاه خشایارشا در نقش رستم)» بررسی شد.

سوتلانا پرسووا مدیر مرکز تحقیقات معماری و مرمت، دانشیار گروه مرمت، بازسازی میراث معماری و مبانی معماری دانشگاه دولتی معماری و مهندسی کازان 17 مهرماه 1402 در این نشست در تشریح موضوع حفاظت و معرفی یادمان‌های معماری و باستان شناسی دوره گلدن هوردگفت: معماری شهرهای گلدن هورد که در مدت زمان کوتاهی پدید آمد و با فروپاشی دولت به همان سرعت از بین رفت، منعکس کننده فرآیندهای فرهنگی جهانی است.

او افزود: یک بنای تاریخی منحصر به فرد، که شامل سازه های معماری حفظ شده این دوران است، مجموعه تاریخی و باستان شناسی بولگار است که در فهرست میراث‌فرهنگی و طبیعی جهانی یونسکو گنجانده شده است.

پرسووا تصریح کرد: این سایت شاهدی استثنایی بر قدرت و کیفیت تمدن بولگار است که در قرن 10-15 بر منطقه رودخانه ولگا تسلط داشت و این گزارش به معرفی ویژگی‌های بناهای دوره گلدن هورد در قرن 13 تا 14میلادی در قلمرو شهرک بولگار، روشهای حفاظت از آنها و رویکردهای ارائه پرداخته است.

در ادامه تامیرلان سولتاگیرف مرمتگر ارشد بنا، شرکت مرمت و ساخت و ساز شرکت RSF "MIR" LLC ،حفاظت و باززنده‌سازی میراث تاریخی و معماری مجموعه برج‌های جمهوری چچن فدراسیون روسیه را به بحث نهاد و به ارائه آمار اشیاء مجموعه‌ برج‌های تاریخی و معماری جمهوری چچن و همچنین نتایج کارهای انجام شده توسط ،RSF "MIR" LLC در خصوص حفظ آثار میراث‌فرهنگی مجموعه‌ برج‌های جمهوری چچن پرداخت.

او همچنین از بررسی انواع سازه‌ها در مجموعه‌ برج‌های جمهوری چچن، بررسی تکنولوژی و فرآیند ساخت برج‌ها و مجموعه‌های برج در دوران باستان، بررسی فن‌آوری و روند اقدامات مرمتی در محوطه‌های میراث فرهنگی و بررسی محوطه‌های میراث‌فرهنگی، مجموعه‌ برج‌هایی که کارهای تحقیقاتی و طراحی در آن‌ها برای آینده نزدیک برنامه‌ریزی شده است و همچنین انجام یک سری اقدامات اضطراری سخن گفت.

حمید فدایی عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی در ادامه با ارائه گزارشی از پژوهش، مستندنگاری و حفاظت از میراث سنگی در پارسه (آرامگاه خشایارشا در نقش رستم) گفت: سرزمین گسترده پارس، جلگه مرودشت همواره مورد توجه شاهان و جلوه‌گاه هنر دیرین صخره‌نگاری ساسانی و هخامنشی بوده و یکی از غنی‌ترین و ارزشمندترین مجموعه‌های آثار صخره‌ای ایران از سه دوره ایلامی، هخامنشی و ساسانی در محوطه نقش رستم گرد آمده است.

او با اشاره به اینکه امروزه کیفیت بهتر حفظ و نگهداری از این آثار،‌ به مطالعه و شناخت ارزش‌های تاریخی فرهنگی و نکات فنی آنها وابسته است تصریح کرد: به‌ویژه پرداختن به ویژگی‌ها و ارزش‌های فنی و تاریخی ـ فرهنگی میراث صخره‌ای از جمله مواردی به‌ شمار می‌رود که در فرآیند حفاظت باید مورد توجه قرار گیرد، لذا موضوعات یاد شده بخشی از مباحث مطروحه در این سخنرانی است.

فدایی اظهار کرد: متاسفانه میراث صخره‌ای نقش رستم در محیط طبیعی باز خود در طول سده‌ها دچار فرسایش شده و بخشی از مطالعات انجام شده در این محوطه و از جمله مطالعات آزمایشگاهی و بررسی‌های ژئوفیزیک به منظور شناخت روند تخریب بستر آهکی محوطه، نشان‌دهنده ابعاد کیفی و کمی فرسایش وارده به این میراث سنگی است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی با ارائه پیشینه‌ای از حفاظت و مرمت آثار سنگی در منطقه تخت جمشید و نقش رستم در طول چند دهه گذشته، مطالعات و اقدامات در جهت حفاظت بهینه محوطه را مورد بررسی قرار داد و گفت: به ویژه نتایج آخرین اقدامات حفاظتی انجام شده بر روی آرامگاه خشایارشا در نقش رستم که در طول چند ساله گذشته و در قالب پایگاه میراث جهانی تخت جمشید به انجام رسیده است واکاوی می‌شود.

او افزود: مطالعات انجام شده در این محوطه از سال 1396 تا کنون توسط گروهی متشکل از متخصصین حفاظت و مرمت، متخصص شیمی، باستان شناس، کتیبه‌شناسی، مستندنگار و نقشه بردار، متخصص عمران، زمین‌شناس و متخصص بیولوژی در محوطه نقش رستم به انجام رسیده است.

فدایی در ادامه با ارائه روش و نتایج حاصل از مستندنگاری محوطه، نتایج مطالعات آزمایشگاهی و ارائه و انجام الگویی از آسیب‌نگاری بر روی آسیب‌های وارده به آرامگاه خشایارشا گفت: نتایج مطرح شده تاکنون راهگشا برای اقدامات درمانی این میراث به عنوان یکی از مهمترین آثار صخره‌ای کشور بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071801177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha