آیین سنتی کوزه‌شکنی در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از ثبت آیین سنتی کوزه‌شکنی شهرستان قاینات در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی گفت: آیین سنتی کوزه‌شکنی شهرستان قاینات در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره ۲۰۲۰۹۵۵ به ثبت رسید و به استان ابلاغ شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: در گذشته با فرا رسیدن نوروز مردم شهرستان قاینات آیین کوزه‌شکنی را بعد از برگزاری چهارشنبه سوری اجرا می‌کردند. آن‌ها کوزه‌های کهنه و قدیمی را که آب از آن تراوش نمی‌کرد و به عبارتی آب را سرد نمی‌کرد و داخل آن جلبک می‌گرفت و دیواره آن سبزرنگ می‌شد، از سردر حیات خانه به داخل کوچه می‌انداختند و اعتقادشان به این بود که با شکسته شدن این کوزه بلا و بیماری از خانواده دور خواهد شد.

او افزود: این آیین را اگر از دیدگاه بهداشتی مورد بررسی قرار دهیم، به این نتیجه می‌رسیم که در آن زمان نمی‌توانستند به مردم بگویند که دیواره‌ی کوزه‌ها که پوشیده شده از جلبک است، میکروب دارد و سبب بیماری می‌شود، بنابراین به آنها می‌گفتند که شیطان در داخل این کوزه‌ها جای گرفته و باید این کوزه‌ها شکسته شود. از دیدگاه دوم در آن زمان که سال تحویل می‌شد و مردم به انتظار سال نو بودند، شغل کوزه‌گری هم احیا می‌شد و کوزه‌گرها و کوزه‌فروش‌ها همه انتظار روزهای آخر سال را می‌کشیدند تا مردم با مراجعه به آنها کوزه‌های جدیدی به جای کوزه‌های شکسته خود خریداری کنند. سوم این که این خود یک جشن بزرگی بود که معمولا توسط دختران دم بخت انجام می‌شد و خانواده‌ها از این طریق آمادگی دختران‌شان را برای فرستادن به خانه بخت اعلام می‌کردند.

شاه‌وردی گفت: در جوامع امروزی با رونق صنعت گردشگری به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی، نقش آیین‌ها و رسوم جوامع محلی در توزیع متوازن سفر و جذب گردشگران بسیار پررنگ است. استان خراسان جنوبی با دارا بودن ۶ اثر که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند، آیین‌ها و آداب خاص فرهنگی، مذهبی وجود دارد که توجه و معرفی آنها می‌تواند در کنار معرفی آثار جهانی و ملی بر رونق صنعت گردشگری استان بیفزاید.

انتهای پیام/

کد خبر 1402072201410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha